lördag 30 april 2011

Jag begriper inte riktigt....

Jag var ute och sprang idag. Sprang en testjogg över 5 km i 5:51-tempo. Det gick ganska bra. De sista 2.5 km "ökade" jag till och med lite. Kanske sprang i 5:30-fart.....

Begriper mig inte riktigt på min vad. I torsdag avbröt jag mitt intervallpass och under torsdagskvällen var vaden stel. Tog då en Voltaren innan jag somnade och när jag vaknade på fredagsmorgonen gick jag upp och ordnade med morgonbestyren. Efter 5 min kom jag på att "det borde göra ont i vaden", men det gjorde det inte. Senare på dagen kände jag dock av stelheten lite men i morse bestämde jag mig för att provspringa lite.

Jag brukar skriva att det är en bristning men bristningar känns ganska mycket i flera dagar. Jag begriper inte riktigt det här. Det enda som kanske behövs är en rejäl massage.... Har dock listat ut att det är den inre vadmuskeln som "spökar".

Den sista månaden innan maran har jag bestämt mig för att:
  • Inte träna intervaller
  • Långpass ska prioriteras
  • Fartträning kommer att ske under vanliga distanspass m.h.a spontana fartökningar
  • Den mesta träningen kommer att ske i terrängspår
I morgon kommer jag att försöka mig på ett långpass, i mycket lugn fart, där det viktigaste är att jag är ute lång tid. Träning av uthållighet i maratonfart får ske på de långa distanspassen som jag brukar genomföra. De passen brukar ligga på 19-20 km och genomföras i ca 4:40-fart.

Så här får det bli och jag ska försöka få en tid för massage av vaderna ganska omgående.

7 kommentarer:

hempa sa...

Ja nog är din vad lite märklig. Har inga råd att ge dig tyvärr. Tycker dina tankar kring träningen sista månaden inför maran låter mycket klok.

Skippar du arenamilen nu?

Lennart sa...

Hej Hempa!
Tanken har slagit mig, men nej. Som jag tänker idag vill jag prova Arenamilen men, det kan ändras. Den låter ju så rolig :-). Dock kanske jag är lite försiktigare men det är ändå 12 dagar dit. Jag hoppas att jag är 100%ing till dess.

MVH

MagnusN sa...

Det låter mer som en överansträngning mer än en regelrätt bristning. Det är lurigt med vader..ibland kan man få problem om man slarvat med vätskeintag, och har man haft bristningar innan kan det finnas kvar ärrvävnad i musklerna som ger till känna under hårdare pass. Massage är en bra idé, men ta det lugnt dagarna efter bara..jag har gjort misstaget att köra hårt efter massage, och det var ingen bra idé!

Lennart sa...

Hej Magnus.
Kul att du kommeterade. Tycker det du skrev låter väldigt vettigt!!!

Jag har också tänkt på "överansträngning". Mycket träning och trött muskel som har dragit ihop sig lite tror jag kan vara en bra orsak. Det kanske kan förklara att det onda "flyttar runt lite också".

Lite massage som mjukar upp muskeln tror jag kan vara bra men..... är det en bristning så är den där ärrvävnden farlig.....

MVH

Ingmarie sa...

jag tror fortfarande på magnesium...:-) Köp på hälskokosten (ex Solarys eller Holistics) för de är bäst.

Mathias sa...

Ärrvävnad tror jag. Har samma vad problem som du Lennart. På samma ställe varje gång, inre vadmuskeln. Rådet du gav mig om kompressionsstrumpor fungerar bra. Kör det på intervallpassen. Har även uppgradetat mina ilägg och ändrat mitt löpsteg vilket också har gett resultat. Vaden är under kontroll.

Lennart sa...

Hej Ingmarie
Jag tror också på magnesium. jag köpte det idag men jag vet inte riktigt vilket märke det blev. Ändå nöjd med att jag hittade det :-)

MVH

Hej Mathias
jag har gjort ungefär samma resa som du och hade kontroll på vaden fram till nu...... jag har dock ökat träningsmängden mot tidigare och jag tror att kroppen inte har vant sig vid det ännu.

Vart gjorde det ont på dig? Långt upp, mitten eller långt ner?

MVH