söndag 10 april 2011

Långpass på 35 km i 5:08-fart avslutade en tuff träningsvecka.

Idag genomfördes ett planenligt långpass på 35 km i 5:08-fart. Finns inte så mycket att säga om det förutom att vädret var mycket fint och att sista 8 km ökade jag tempot lite för att komma under 3 timmar på rundan. Sista 8 km gick i ca 4:50-4:55 min/km och totala tiden på rundan blev 2:59:35.

Det här långpasset avslutade en riktigt tuff träningsvecka. Träningsveckan kan summeras enligt:
  • Måndag: 8*1000 m i en snittfart på 4:00 min/km
  • Tisdag: 12 km distanslöpning i en fart på 4:29 min/km
  • Onsdag: Vila
  • Torsdag: 19.3 km lång distanslöpning i en fart på 4:31 min/km
  • Fredag: Blandade intervaller, 8*200+4*400+1600. Om jag byter ut distanserna mot snittfart blir det 8*3:10 min/km + 4*3:32 min/km + 3:55 min/km (förstod man det där....)
  • Lördag: Vila
  • Söndag: Långpass på 35 km i en snittfart på 5:08 min/km. Dock gick sista 8 km i en snittfart av 4:50-4:55 min/km.
Totalt innehöll veckan 87.11 km löpning och det känner jag mig mycket nöjd med. Samtliga pass har varit ganska tuffa och för att orka med alla pass har jag jobbat mycket med återhämtningen mellan passen.

Nu blir det en lite lugnare vecka men jag vill ändå genomföra ett pass med långa intervaller (helst 3*3200 m) och en lång distanslöpning på 19-20 km i en fart som ligger så nära tröskeln att jag orkar hela vägen.

6 kommentarer:

hempa sa...

Oh my god vilken brutal vecka!!! Sjukt bra jobbat, noterar att din motivation verkar 100%! Inspirerande läsning!

Olov sa...

Grym vecka, mycket kvalité.
Du verkar vara riktigt fokuserad nu.
Hur kändes det i slutet av dagens pass, hade du krafter kvar eller var du hel slut?



Vad ligger din rekordvecka på?

Lennart sa...

Hej Hempa!
Bra, det var meningen :-).

MVH

Hej Olov!
Jag hade krafter kvar i slutat av dagens pass. Nu blir det lite kortare långpass ett tag men förhoppningsvis med lite mer fart.

Det här var för övrigt min rekordvecka så 87.11 km är rekordet. Jag vet inte hur jag ska hinna träna mer.....

MVH

Robban sa...

F-n va du kör nu :-)... Grymt imponerad...

Lars sa...

Hur gör du när du jobbar med återhämtningen? Jag skulle säga att återhämtningen är min akilleshäl. När jag jämför med andra bloggare så verkar jag behöva längre återhämtningsperioder. Särskilt efter längre lopp när kroppen har fått jobba hårt och länge.

Lennart sa...

Hej Robert!
Ja, den här veckan var tuff. Nu ska kroppen få återhämta sig lite :-).

MVH

Hej Lars!
Ang återhämtningen gjorde jag följande: Jag tänkte mycket på vad jag åt. Drack en återhämtningsdryck precis efter passet. Gjorde lite aktiv vila genom att gå en promenad varje kväll följt av stretching. Masserade vader, fram och baksida av lår varje kväll. Försökte sova lite mer än vanligt (dvs gå och lägga mig i tid)

Hmm, ja det var det jag gjorde. Jag upplevde att det gav effek.

MVH