fredag 15 april 2011

Inget "svart hål" i sikte

Även fast det blir ljusare och ljusare ute så är det många som pratar om "svarta hål". Hempa har precis tagit sig ur ett "svart hål". Morgan befinner sig på en ö som heter Holbox och det betyder tydligen "svart hål" på mayaspråket. Tomas som skriver på Löparmix pratar också om ett "svart hål" på sin blogg. Som tur är så dök loppet Ljusruset upp som många deltog i. Ljusruset är inte svart. Det hörs på namnet. Det är bara ljust och fint och de som deltog verkar ha haft väldigt roligt.

Där jag sprang idag var det också ljust. Kvällssolen sken upp min runda men det är ju klart. Hade solen varit lite större hade solen också kunnat bli ett "svart hål" och det hade inte varit lika ljust och roligt. Roligare var det att springa 19.7 km löpning varav 10 km i terrängspår vid Täby IP. Terrängspår var jobbigare än vad jag kommer ihåg. Det var lite som att springa på randen av ett "svart hål", men jag tog mig ur det och jag fick slita för att springa 10 km under 47 min. Avslutningen blev lite ljusare och hela rundan kan summeras till 19.7 km löpning i 4:39-fart.

Behöver jag säga att det här inlägget också är lite inspirerat av Kenneth Gysing?

14 kommentarer:

Hempa sa...

Haha, så du har också noterat att det skrivs mycket om svarta hål nu :-)
Log när jag läste Morgans och Tomas inlägg med samma tema (fast olika innebörd).
Terrängspår är grejen, mtp 10 km kuperat var det ett i raden av grymma pass du fick till!
Sub40 på Arenamilen? :-)

Men vadå Kenneth Gysing-inspirerat, jag förstår inte...

Lennart sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lennart sa...

Tack Hempa!
Inspirationen från Gysing är hur han skriver. Jag tycker Gysing skriver bra i RW, Texterna "svävar iväg" på ett härligt sätt.

Läste du Gysings text om "jag", "jaget" och "man" ang post maraton depression i senaste numret av RW? Det tycker jag var bra skrivet :-).

Och visst! Terrängspår tar bra. Jag ska också springa mer i terräng nu. Grym styrketräning.

Jag har inte lagt upp någon plan ännu för Arenamilen men jag kommer ge allt på de loppet :-)

MVH

Tomas sa...

Jo många svarta hål nu som sagt. Tur du inte hamnat där Lennart. Jag känner mig däremot som om jag är på banan igen.

Din träning den senaste tiden imponerar. Hoppas verkligen att du lyckas på arenamilen. Kör hårt!!

Peter sa...

Svarta hål har jag en gång i tiden gjort en slags karriär i. Vi var bland de första att "upptäcka" svarta hål med icke triviala topologier, eller s.k toroidiala svarta hål :-)
Men i träningen är det mest ljust.
/Peter

Lennart sa...

Tack Tomas!
Jag hoppas att jag ser dig på maran och det var skönt att höra att du är uppe på banan igen. Det är mycket jag skulle vilja säga till dig men det gör jag inte här....

MVH

Hej Peter!
Jag är en person som har lätt för att lära, ser detaljer samtidigt som jag inte missar helheten, trevlig och social person utan att vara påträngande, mycket kompetent inom de flesta områden men just när det gäller "triviala topologier, eller s.k toroidiala svarta hål" så känner jag att det är ett område som jag kan förbättra mig på :-)

Bara så att jag förstår. Vad är triviala topologier, eller s.k toroidiala svarta hål? Vad skiljer det mot "vanliga" svarta hål?

Missförstå mig inte nu utan jag är intresserad och jag tycker att det skulle vara intressant om du beskrev vad är det ni har gjort?

MVH

Peter sa...

Hej Lennart.
Kul med intresse i Svart hål :-)
Ett vanligt svart hål är sfäriskt precis som en stjärna eller en planet. Dvs händelsehorisonten har sfärisk topologi vilket betyder att det inte finns några icke-kontrakterbara kurvor på horisonten.

Ett toroidalt svart hål har en händelsehorisont som har två familjer av icke kontrakterbara kurvor (tänk badring). Vi hittade (om jag minns rätt) även svarta hål med högre genus på horisonten (än fler icke kontarkterbara kurvor).

Eftersom jag är/var teoretiker så upptäckte vi "bara" den teoretiska lösningen till Einstens ekvationer som beskriver ett svart hål med denna topologi och många tvivlar på att såna svarta hål existerar i universum (även jag) men oftast visar det sig att allt som är möjligt i teorin också förekommer i verkligheten så vi får se...

Jag skulle kunna ge dig referenser till de artiklar vi skrev om detta men de skulle troligtvis vara helt oläsbara för alla utan forskningsbakgrund i teoretisk fysik eller matematik.

/Peter

Lennart sa...

OK, vet inte om jag förstår men jag försöker...... :-)

Ett svart hål är för mig en singulär punkt och därav är det lätt att tänka sig en sfärisk händelsehorisont i 3 dimensioner, typ "badboll" med det svarta hålet i mitten..

I inlägget jag skrev var det den händelsehorisonten (där tiden står still och som är så svår att ta sig ur) jag sprang på när jag sprang terränglöpning men tog mig ur :-), dvs milen på 47 min :-). OK inte helt rätt eftersom avstånden också uppfattas annorlunda på händelsehorisonten men ändå...

Om hålet inte har en sfärisk händelsehorisont (som för mig som lekman skapas av en singulär punkt) utan mer som en "badring" i 3 dimensioner. Hur ser då de svarta hålet ut? Jag har då lite svårt att tänka mig det svarta hålet som en singulär punkt i "badringen". Möjligtvis som en sträng "inuti den delen av badringen som är uppblåst".

Jag vill sist säga att vi nu befinner oss i ett område jag inte riktigt behärskar. Jag kanske har missuppfattat men ändå :-).

MVH

Ingmarie sa...

Mina svarta hål (inte samma som Peters utan bottendjupa mörka hål då livet känns totalt meningslöst) hoppas jag slippa. Det var tack och lov längesedan nu. Holistics D-vitamin har hjälpt mig massor!Visst får jag dippar men de är som små gupp i jämförelse.
Härligt pass du fick!Och snabbt! :-)

Mathias sa...

Suck. Hade tänkt att skriva om terränglöpning, lera och vatten här men den kommentaren känns malplacerad i sammanhanget.
Jag får återkomma med en kommentar till ditt nästa inlägg Lennart.
/Mathias

Peter sa...

Nja, svårt att säga exakt vad som är det svarta hålet men jag håller inte med om att det är själva singulariteten som är det svarta hålet. Det finns svarta hål utan denna singularitet. Jag tänker mig snarare allt innanför händelsehorisonten som det svarta hålet.

Ett svart hål är antingen:
1. (teoretiskt, matematiskt)En rumtid som löser Einsteins ekvationer där delar av rumtiden inte är synliga från den ljuslika oändlingheten :-) Det svarta håler är komplementet till det förflutna av scri-plus (ljuslik oändlighet). Mumbo jumbo för dig antagligen men den bästa definition vi har.

eller

2. (Fysikaliskt) En kollapsad stjärna vars massa har kollapsat innanför händelsehorisonten där dragningskraften är så stark att inte ens ljuset kan ta sig ut.

Ingen av dessa definitioner kräver en singularitet. Det är riktigt att det blir en punktformig singularitet i den icke-roterande lösningen i 3+1-dimensioner men den ligger inte i centrum av det svarta hålet utan i framtiden då radien blir tidslik innanför händelsehorisonten (i en stjärna är radien rumslik).

Att man har ett svart hål med icke-trivial toppologi på händelsehorisonten är lite svårt att visualisera men du kan tänka dig att händelsehorisonten är ett plan där man identifierar två horisontallinjer och två vertikallinjer.
Jämför med tanken på att tex en rumsdimension skulle vara cirkular (ha topologin av en cirkel) så skulle man när man rest tillräckligt långt i en riktning komma tillbaka till samma punkt utan att svänga.
Det som man gör fel som lekman är att man försöker visualisera att man kan "se" ytan med sin topologi.

Att tiden står stilla på händelsehorisonten är också en vanlig missuppfattning. Det som är sant är att skillnaden i hur snabbt tiden går på horisonten och utanför är oändlig men för en observatör som passerar horisonten händer inget märkligt (om han inte slits sönder vill säga :-) ). Hans tid går lika snabbt som alla andras tid, det är bara i jämförelse med observatörer utanför händelsehorisonten som hans tid verkar gå enormt sakta.

Vi får ta ett långpass någongång och diskutera detta :-)win
/Peter

Lennart sa...

Tack Ingmarie och grattis till andraplatsen på SM!!!!

Jag har inte tänkt på att D-vitamin hjälpte mot "dippar" men när du säger det så tänker jag vinter -> lite sol -> lite D-vitamin -> Många känner sig trötta och deppiga. Det stämmer ju :-)

MVH

Hej Mathias!
Jag tycker det var tråkigt att du inte kommenterade terränglöpning, lera och vatten. Jag är nyfiken på vad du tänkte säga :-)

MVH

Hej Peter!
Självklart och oj vad du kan!!
Det var lite "mumbo jumbo" och vi bryter nu men det var 2:an ovan som jag såg som ett svart hål i vanlig bemärkelse.

Angående tid på händelsehorisonten så känner jag till det också (har läst Kosmos av Steven Hawkins) men vi tar det en annan gång.

MVH

Morgan sa...

Om jag har möjlighet att välja så föredrar jag Holbox framför svarta hål på astronomiska avstånd.

Lennart sa...

Hej Morgan!
Det skulle jag också göra.... :-)

MVH