onsdag 13 april 2011

Salt

Löpning är en sport som omges av många diskussioner och åsikter. LCHF tycker vissa och andra tycker Pasta. Vissa tycker att man ska tillföra salt och andra tycker att det finns tillräckligt i vattnet som man dricker........

Idag när jag skulle ut och springa började jag fundera på salt och saltintag. Anledningen till det var att min löparjacka jag hade på mitt långpass i söndags såg ut som bilden nedan visar. Massvis av salt och det var lika dant på baksidan......

Löparjacka med saltavlagring
Även fast löparjackan såg ut som den gjorde så tror jag personligen att det finns tillräckligt med salt i den gel jag äter och den sportdrycken jag dricker. Jag är tveksam till om det finns tillräckligt med salt i enbart vatten. I alla fall när det gäller distanser upp till maraton. För ultradistanser kanske det är annorlunda. Jag har i alla fall aldrig känt av någon saltbrist på distanser upp till maraton och då äter jag gel och dricker sportdryck men...... Det är nog personligt som allt annat........

I övrigt sprang jag ett snabbare distanspass idag på 8.5 km där snittfarten blev 4:26 min/km och det passet kändes bra.

12 kommentarer:

Olov sa...

Hej.
Känner du att du får saltbrist på nästa pass så är det ju bara att slicka lite på jackan =) ...Eller kanske inte....

Ousa sa...

"Salt finns i allt" Intressant med jackan din. Sådär har jag nog inte lyckats få någon gång..:S

Mathias sa...

Frost? :-)

Peter sa...

Vad är symptomen på saltbrist då?
Hur vet man om man drabbas?
/Peter

Staffan sa...

Gammalt vägsalt? Vanligt vatten innehåller ju inget salt alls och sportdrycken på t ex Stockholm Marathon är hypoton dvs mindre koncentrerad än de 0,9% salt som kroppen behöver för att fungeras optimalt.

är det et väldigt varm dag kan det vara en bra ide att äta något saltrikt innan loppet, t ex salta kex eller någon tesked koksalt för att få kroppen att spara på vätska eftersom salt hinders vatten ki kroppen.

Övervätskning kan å andra sidan också vara ett problem eftersom många överdriver väteskebehovet och intaget under ett lopp

Peter sa...

Jag hittade en diskussion om saltbrist: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=719698

Möjliga symptom: Illamående, matthet, huvudvärk, kramp. Inget jag känner igen själv.

Jag var på TEC i helgen och kollade på ultralöparna, många hade stora saltblaffor på byxor och tröja redan efter några timmar.
Själv ser jag saltet mest på kepsen.

hempa10 sa...

Hallå Mr i Form :-)

Är det inte lustigt att du en vecka efter Premiärmilen kör 19 km i 4:31-fart och sedan bara öser på med mängder av grymma pass. Var det Premiärmilen din kropp behövde för denna "proppen-ur" effekt?

Måste kännas bra inför de kommande loppen och inte minst maran mtp dina mastodontlångpass i bra fart?

Lennart sa...

Hej Olov!
Hu vilken tanke..... Rysning.

MVH

Ousa, välkommen till min blogg! Skall titta in på din blogg också. Du kommer också få saltavlagringar. Var så säker.

MVH

Hej Mathias!
Ha, ha. Frost vet jag att det inte var men det är ju klart. Jacka var lite stel också.... :-).

MVH

Hej Peter*2!
Precis, illamående, matthet, huvudvärk, kramp är det jag jag har hört som symptom.

Ang TEC var jag också förbi och tittade lite klockan 22 på lördagkvällen. Tycker det är fascinerande och titta på löparna som springer så långt. De är duktiga!

MVH

Hej Staffan!
Övervätskning tror jag personligen är ett större problem än vad folk tror. Symptomen för övervätskning tror jag är rätt lik syptomen för saltbrist. Jag tror faktiskt att folk kan vara så oroliga för vätskebrist så de dricker för mycket....

MVH

Nä men halloj Hempa!
Ja, jag vet inte men jag har bestämt mig för att trycka på lite. Tror nog att jag har varit lite feg förut både på träning och tävling. Jag måste komma ur "komfortlöpningen".....:-)

Visst fick Premiärmilen mig och tänka lite och det känns fortfarande som att jag borde kunna prestera bättre än vad jag gjorde då. Vi får se på Arenamilen den 11 maj...:-).

MVH

Ingmarie sa...

Du har helt rätt i att symtomen är de samma om du är över- eller undervätskad.
det är dock ytterst ovanligt och svårt att bli SÅ undervätskad för din kropp skulle skrika efter vatten LÅNGT innan!
Ingen har, vad jag vet, dött av undervätskning men däremot av övervätskning.
Kroppen fixar det där med natrium-kaliumbalansen på ett alldeles ypperligt sätt.Sportdryck kan tvärtemot spä ut salthalten på tok för mycket (precis som Staffan skriver)så det blir helt galet!
Enda anledning till att dricka sportdryck är enl. mig för att få energi och ev. behövd vätska.
Drick när du är törstig! Det räcker.
Majoriteten av alla människor äter alldeles för mycket salt för att det ska vara bra.
Bl.a njurarna får jobba som galningar för att fixa till obalansen och i lägden kan det ge t.ex. högt blodtryck med allt vad det innebär.
Naturligt salt finns i bl.a växtriket. Det räcker.
Jag saltar i princip aldrig min mat och OM jag gör det (om jag har ett JÄTTEsug) så blir det några korn örtsalt.

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Jag kommer ihåg dina inlägg om vatten och salt(?) från tidig höst. Tror att det var i anslutning till midnattsloppet.

Kanske kan vara en ide att lägga upp dessa gamla inlägg igen ;-) nu inför sommaren. Det fanns mycket intressant att läsa i dessa inlägg.

MVH

Ingmarie sa...

Ja det vore kanske en idé! Så vi slipper höra/läsa att "löpning är livsfarligt". ;-)Och alltid provocerar det någon. ;-)

Lennart sa...

Ja, ibland vet man inte vad som provocerar men en sak vet jag.... Skulle jag skriva ett inlägg och döpa det till "LCHF-kost är dåligt" skulle det bli livat.... :-)