tisdag 26 april 2011

Lång distanslöpning

Jag var lite nervös inför dagens pass där planen var 19.7 km i tänkt marafart. Skulle vaden hålla? Av erfarenhet vet jag att det kan kännas bra upp till 10-15 km för att sedan, helt utan förvarning, plötsligt börja göra ont igen. Jag sprang och tänkte på det, mest hela tiden, och kunde aldrig riktigt slappna av. Dock gick det hela bra och när jag stängde av klockan efter 19.7 km visade den 1:31:39 vilket motsvarar 4:39-fart.

För övrigt sprang jag exakt samma runda för exakt två veckor sedan. Jag blev lite nyfiken på vilken tid jag gjorde för två veckor sedan så jag tittade i träningsdagboken och upptäckte att för två veckor sedan blev sluttiden 1:31:31 vilket är 8 sekunder snabbare än idag men...... Skillnaden mellan passet för två veckor sedan och dagens pass var "känslan". Idag visste jag att jag kunde springa i ca 4:40-fart över två mil och det visste jag inte för två veckor sedan. Jag kommer ihåg att jag för två veckor sedan var oerhört glad över min prestation och idag var det mer som "en dag på jobbet".

Planen för resten av veckan är ett pass långa intervaller, 3*3200 meter där målsättningen är 4:00-fart, och ett långpass på 35 km i lugn fart.

5 kommentarer:

Hempa sa...

Underbart! Vaden är hel och formen på plats! :-)
Vilken vila kör du på 3*3200? Vem av löpargurusarna är det som rekommenderar det passet 10-14 dagar innan tävling på mil/halvmara? McMillian, Daniels?

Lennart sa...

Hej hempa!
Du såg igenom det... :-). Kommer inte riktigt ihåg vem det var som rekommenderade det men jag tror att det var Mc Millian. Enligt Mc Millian (om det var han) så ska vilan vara hela 5 min men jag kanske kortar den om det känns bra..... Oups, självförtroendet finns tydligen också här... :-)

MVH

Ingmarie sa...

Wow!!!!!

Olov sa...

Stabilt pass.
Härligt att du är igång igen.

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Tack!

MVH

Hej Olov och tack!

MVH