måndag 8 april 2013

Stanna upp och reflektera

Stanna upp och reflektera. Det är viktigt. Det är viktigt att du sätter det du har, och dina prestationer, i relation till andra saker. Till hur det kunde vara. Det kanske kunde ha varit bättre. Det kanske kunde ha varit sämre.

Om ett långpass på 30 kilometer i 5:05-fart kändes tungt skulle jag uppleva det som ett misslyckande. Jämför jag det med en person som är sjuk blir min syn på vad som är ett misslyckande ganska känslokallt och korkat.

Jag tycker det är viktigt att stanna upp och reflektera. Det är viktigt att du sätter det du har, och dina prestationer, i relation till andra saker. Dina problem kan framstå som triviala, om ens de. Du kanske inte har några problem. Du kanske har det ganska bra.

Själv har jag ont lite här och var, men det är bara gnäll, för jag sprang intervaller idag. Det blev 8 tusingar på en skogsväg, en kuperad skogsväg. Tiderna blev 3:51 - 3:51 - 4:10 - 3:56 - 4:10 - 4:00 - 4:01 - 4:03.

2 kommentarer:

Elin sa...

Klokt!

Håller med. Pratade med en kompis igår som fått diskbråck och blivit stelopererad, opererat bort en elakartad knöl samt blivit av med jobbet. "Hur är det med dig?", frågade hon.

Kan man svara nåt annat än "Det är bara bra med mig!"? :-/

Det finns bekymmer och så finns det bekymmer.

Lennart sa...

Elin - Tack! Att det äntligen var någon som kommenterade detta....

När jag skriver om intervaller och intervalltider kommenterar alla direkt, men om jag skriver om någonting extensiellt så kommenterar ingen :-).