tisdag 26 juni 2012

Tävlingsförberedande pass

Idag funderade jag lite på begreppet "tävlingsförberedande pass". När blir ett träningspass tävlingsförberedande? Kan all träning på någotvis (ofta långsökt) betraktas som tävlingsförberedande? Är svaret på den sista frågan "ja", tycker jag att begreppet "tävlingsförberedande pass" tappar sin betydelse. Det är i alla fall inte vad jag menar med "tävlingsförberedande pass".

Det här kanske också är en fråga som är svår att svara på. Det kanske är som att svara på frågan "När springer man fort?". Det är lite relativt. Fort för mig, kanske inte är fort för dig, osv.....

Det jag menar med tävlingsförberedande pass är ett träningspass som genomförs i nära anslutning till en tävling. Syftet med passet är att "formtoppa", ge en bra löp-känsla, och ett bra självförtroende inför tävlingen. Den mentala biten är viktig, och när jag är klar med de tävlingsförberedande passen vill jag känna mig lätt, stark och vara full med självförtroende.

Idag sprang jag ett tävlingsförberedande pass inför Runrundan. Det blev ett intervallpass på 12*400 meter. Syftet med passet var att springa i lite högre fart med ett fint löpsteg. Snittfarten blev ca 3:30 min/km, och förhoppningsvis gör det här passet att tävlingsfarten på 4:15 min/km känns lite lättare.

I söndags sprang jag också ett tävlingsförberedande pass. Då blev det ca 16.5 km med samma belastning (puls) som jag hoppas att jag ska springa med på lördag. Syftet med passet var att vänja kroppen vid den hårda belastningen, under så lång tid, som tävlingen kräver.

På torsdag och fredag kommer jag också att springa tävlingsförberedande pass. På torsdag blir det en lättare distanslöpning, och på fredag blir det en lätt jogg som avslutas med några stegringslopp. Båda passen syftar till att hålla igång kroppen och behålla ett fint löpsteg med bra flyt.

Fyra tävlingsförberedande pass inför Runrundan känns mycket, men det är faktiskt så det kommer att bli.

6 kommentarer:

Johnny sa...

Det jag tänkt på efter så korta och hårda pass som 400 meter, är att jag oftast lunkar hemåt igen. Men kollar man på hastigheten då så går det mycket snabbare än man tror.

Så därför brukar jag ofta köra några minuter i mycket högre än tävlingstempo som avslutning på uppvärmningen före loppen. Helt enkelt för att få samma effekt som du nämner, dvs att tävlingsfarten känns "långsam".

Sen är det såklart inte alla som vill lägga in så snabb löpning direkt innan tävling, men för mig känns det bra :-)

Lennart sa...

Johnny - Vi verkar tänka ungefär lika dant :-). Lycka till på lördag.

Såg du att banprofilen hade kommit upp på hemsidan? Det känns som att mitt sub 1:30 mål känns lite tufft :-), men jag ska verkligen ge allt jag har på loppet för att klara det :-)!

Johnny sa...

Jag såg en tidigare via Funbeat, men den här såg ännu mer avsrkäckande ut!

Det finns ju ingen plan sträcka på hela rundan, bara backar :-)

Ser fram mot det här med skräckblandad förtjusning...

Lennart sa...

Johnny - ha, ha. Ja, men det är bara att springa på :-).

Baserat på erfarenheten från förra året kommer jag att ta det lugnt första halvan av loppet för att försöka öka på slutet. Jag satsar på en negativ split alltså. Förra året upplevde jag andra halvan lite enklare än första halvan.

Persar du, eller om duspringer på en bra tid på lördag har du en mycket stabil grund att stå på!

Lycka till, och jag hoppas verkligen att du grejar det!

Johnny sa...

Min plan är alltid en negativ split, har aldrig lyckats. Blir oftast att jag går ut i full fart och försöker hålla det tills jag stupar.

Dock är det här första gången jag tävlar på en distans över 5km, så PB lär det bli!

Jag brukar inte önska lycka till, utan något mer i stil med "kör hårt". Handlar inte så mycket om tur när det gäller sånt här ;-)

Så, kör hårt på lördag, fixa sub 1.30 så du har det ur världen!

Lennart sa...

Johnny - OK, då grejar vi det. Kör hårt själv!