lördag 30 juni 2012

Runrundan 2012

Jag ser 20-kilometersmarkeringen. Jag har passerat sista vätskekontrollen. Jag har följt min plan genom hela loppet. Det finns ingenting kvar i benen, och jag har ca 1200 meter kvar av Runrundan. Jag trodde det skulle vara nedförsbacke sista biten, men jag ser en uppförsbacke, och det, det kändes tungt.

Jag passerade första milen helt enligt plan på tiden 42:25. Även fast banan var krävande kändes det fortfarande ganska bra. Andra milen kändes tyngre, och banan tog ut sin rätt.

På den andra milen fick jag kämpa och slita. Den andra milen passerades på 43:41, vilket är ca 1 min för långsamt för att springa under 1:30. Den minuten tappade jag i stigningen mellan 14 och 18 kilometer. Jag orkade inte hålla farten där.

I år var det stigningen mellan 14-18 km som jag upplevde jobbigast.
Bild lånad från Runrundans hemsida
Jag lyckas avsluta den sista kilometern på 4:16 och kom i mål på tiden 1:31:00. Med tanke på hur krävande banan var känner jag mig väldigt nöjd med mitt lopp, och med min tid. Jag känner mig lite stolt över att ha sprungit på tiden 1:31:00 på en så krävande bana. Det blev också pers med över 8 minuter.

Med det här resultatet i ryggen skulle det vara väldigt roligt att springa en halvmara på en lättare bana, typ Stockholm Halvmarathon eller Kungsholmen runt, för att se vilken tid jag kan få där.

En liten notis jag vill dela med mig av är att när vi kom i mål fick alla löpare en liten goodiebag som inte bara innehöll den vanliga bananen och en dricka. Goodiebagen innehöll också en kryssning till Mariehamn för 4 personer. Det kanske är något för andra arrangörer att ta efter.....

17 kommentarer:

Ousa sa...

Bra gjort! Du såg pigg ut. Många såg rent ut sagt förstörda ut :/ Måste varit en tuff bana, men mycket kuperingar.
btw. Bilder finns strax på min blogg.

Oscar sa...

Snyggt!

mikael sa...

Göteborgs maraton:halvmaraton i oktober är du välkommen till :)
Det är en bana för pers

mikael sa...

Banan ser riktigt tuff ut så jag får gratulera till en finfin tid och ett nytt pers!
Njut ikväll

Ingmarie sa...

Du SKA vara stolt! Och självklart ska du testa en "snabb" bana! Goodiebag är fint. Det får man på vårt löparevent också. :-) (Dock ingen kryssning...)

Lennart sa...

Ousa - Tack, och kul med bilder! Dom ska jag kolla in!

Oscar - Tack!

Mikael*2 - Tack! Det är en ganska bra tid på den banan. Jag blir mer och mer nöjd ju mer distans jag får till loppet :-).

Just nu har jag lite andra planer för oktober, men om dessa planer av någon anledning inte blir av så är Göteborg Halvmarathon ett alternativ :-).

Lennart sa...

Ingmarie - Tack! Kryssningen var lite överraskande :-).

Jag tror att ert löparevent blir bra, riktigt bra!!!

RosaMilton sa...

Snyggt jobbat! Jag får se till att förkylningen är väck till nästa år!

Lennart sa...

Hej RosaMilton!
Vi vår verkligen hoppas att förkylningen försvinner snart.

Om du inte vill/kan springa kanske du kan vara funktionär :-). Det är också ganska kul, och då är man på något sätt ändå med......

Trevlig sommar!

anneliten sa...

Men herre gud vad bra gjort!

Johnny sa...

Bra jobbat! Backarna var värre än jag kunnat föreställa mig innan, åtminstone andra halvan.

Jag siktar också på en plattare bana, eventuellt till hösten. Skulle vara kul att se vad man kan prestera då, själv skulle jag gärna vilja ta sub 1.20.

Unknown sa...

Kan man inte följa din blogg?
Mvh /Linda

Unknown sa...

Kan man inte följa din blogg?
Mvh /Linda

Andreas sa...

Starkt jobbat! En förbättring av PB med över åtta minuter är inte illa. Det måste du vara riktigt nöjd med.

Anonym sa...

Kanonresultat ju! Håller med, det var en ganska tuff bana. Men också rolig! Om bara schemat stämmer så ska jag försöka springa nästa år igen.

Mathias sa...

Grattis och bra jobbat! Inte lika varmt i ar vad jag forstor. Inte form att springa i ar. Kommer igen.

Lennart sa...

Anneliten - Tack!

Johnny - jag pratade med flera som tidigare hade sprungit flera maror mellan 1:18-1:20 och de hade stora problem att komma under 1:24 så du kan säkert springa under 1:20 senare i höst.

Jalapenno82 - Det trode jag att man kunde.... Vad är problemet? Är det Google? Bloggloving??

Andreas - Tack! Jg är ganska nöjd... .-).

Runningpeps - Då ses vi nästa år :-) för jag kommer också att springa igen :-).

Mathias - Jag vet att du kommer igen. Du kämpar väldigt bra!