lördag 9 juni 2012

Jag kom 3:a på Itrimloppet!

Det blev inte sub19-minuter på Itrimloppet. Det blev 19.34, och det är en tangering av mitt nuvarande personliga rekord. Så här i efterhand gör det ingenting eftersom 19.34 räckte till en 3:e plats! Ja, jag kom 3:a! Visst är det kul!

Det var oerhört kul att springa om placeringar, och idag sprang jag taktiskt på ett sätt som jag inte har gjort tidigare.

Ett tillfälle där jag sprang taktiskt var på den 3:e kilometern när vi kom fram till banans tyngsta uppförsbacke. Då hade jag precis avancerat till 3:e platsen, och jag var lite osäker på hur killen bakom mig skulle agera. Var han trött? Sprang han taktiskt? Hade han medvetet släppt förbi mig för att spara sig till de två sista kilometrarna? Jag visste inte hur han tänkte, och det gjorde mig lite osäker.

Frågan var om jag skulle chansa lite och attackera i uppförsbacken för att skaffa mig en lucka, och riskera att dra på mig för mycket mjölksyra, eller om jag skulle springa säkert och ta det lite lugnare, men samtidigt riskera att tappa 3:e platsen. Jag valde att ta det lite lugnare, och killen sprang inte om mig i uppförsbacken, och jag lyckades senare springa ifrån honom. Så här i efterhand tog jag rätt beslut, och tredjeplatsen blev min!

Jag sprang också fel under den sista kilometern. Jag tog till höger i en korsning där jag skulle springa rakt fram så funktionärerna fick ropa tillbaka mig. Där förlorade jag säkert 5 sekunder. Min felspringning i kombination med den tunga 3:e kilometern, som jag sprang på 4:09, gör att 19.34 känns lite i underkant. Jag kan nog springa fortare nästa gång :-).

Priserna jag fick för att komma trea var en bronsmedalj, en skopåse från Runner´s Store samt ett presentkort på 500 kr från TeamSportia, och det tycker jag var ganska generöst.

Ett stort grattis till min granne Magnus också. Magnus siktade på 22.30, men lyckades springa på 21.42, och det är mycket starkt eftersom Magnus precis är tillbaka efter en lång skadeperiod. Undra vad som kommer här näst :-).

15 kommentarer:

Peter sa...

Grattis till ett bra lopp!
Nästa gång kanske du vinner.

Mats T sa...

Härligt att kriga om placeringar och det måste varit kul. Bra jobbat Lennart.

Ingmarie sa...

JÄTTEkul! GRATTIS!!!!!

sugplopp sa...

Bra jobbat! Grattis!

RosaMilton sa...

Va kul! Grattis!

Lennart sa...

Peter - Ja, vi får hoppas det :-).

Mats T - Ja, det var någonting som jag inte var helt säker på att jag skulle få uppleva :-).

Ingmarie - Tack! Synd att du inte var med! Tittar man på tiderna hade du lätt vunnit damklassen :-).

Sugplopp - Tack! Det var också bara en vecka efter maran. Hur går din återhämtning?

RosaMilton - Tack! Jag tror att du också hade kommit bra i damklassen :-).

Morgan sa...

Grattis! Det händer saker varje helg nu!

Linus N sa...

Grattis! Fin prestation och coolt med pallplats och priser! Måste vara en häftig känsla när man börjar gå plus på de tävlingar man springer istället för att det kostar pengar. :)

Daniel sa...

Grattis till pallplatsen!

Andreas sa...

Verkligen roligt, grattis!

Lennart sa...

Morgan - Tack, och ja visst gör det. Visst är det roligt :-)!.

Linus - Tack! Jag gick flera hundra plus igår :-).

Daniel - Tack!

Andreas - Tack! Det var lite oväntat :-).

Jenny Bolander sa...

Så härligt - grattis!

Mathias sa...

Grattis Lennart! En pallplats som jag hoppas du tar med dig som ett inspirerande minne på passen i vinter!

Olov sa...

Grattis till medaljen.

Lennart sa...

Jenny - Tack! Visst var det kul :-)!

Mathias - Tack, och det ska jag göra. Jag tar med mig minnet till tuffare tider :-).

Olov - Tack!