måndag 11 juni 2012

Obanad terränglöpning

Undra om det brukar gå hästar här?, tänker jag när jag springer över en stor gräsäng. Gräset är högt, och går mig ända upp till midjan. Jag ser inte var jag sätter fötterna, men jag känner att underlaget är väldigt ojämnt.

Lite längre fram glesnar det mellan grässtråna, och jag ser att jag springer i spåren av en traktor. Jag fortsätter, och lite senare kommer jag fram till ett skogsbryn där jag hittar en stig som jag springer upp på. Stigen är en mindre stig, full med rötter och stenar. Fötter, fotleder och vrister får jobba hårt.

Obanad terränglöpning är ett riktigt bra styrketräningspass för fötterna. Inför Icebug24 måste jag få upp styrkan i fötterna, vilket betyder att det kommer att bli fler pass i obanad terräng. Jag har också fått tipset att stödja fötterna med tejp, och de tipset tror jag är mycket värt på Icebug24.

Summerat blev dagens pass 8 km obanad terränglöpning i 6:05-fart.

3 kommentarer:

RosaMilton sa...

Superkul och bra träning verkligen men se upp för fästingarna också... Speciellt om du springer i högt gräs!

Anonym sa...

Åh, ska du springa Icebug! DET vill jag verkligen också göra, så småningom.

Lennart sa...

Rosamilton - jag tänkte faktiskt också på fästingar när jag sprang. När jag senare kom ut på en väg så kontrollerade jag att det inte satt några på mig.

Bureborn - Ja, då hoppas jag att du gör det snart :-). Det är som vanligt. Anmäl dig, det är enkelt, och sen tränar du... :-).

Fjällmaran kanske också kan vara något :-).