söndag 24 juni 2012

Målsättningar på Runrundan

De senaste dagarna har jag funderat på vilka målsättningar jag har på Runrundan. Vad är realistiskt, och hur ska jag springa loppet? För att få svar på mina frågor sprang jag, idag på förmiddagen, ett testpass över ca 16.5 kilometer.

På större delen av passet höll jag ca 4:20-fart, men rundan innehöll 6-7 rejäla stigningar, och där hade jag kilometertider på ca 5 min/km. Det hela gav till slut en snittfart på 4:30 min/km över ca 16.5 kilometer, och nu infinner sig frågan, "vilka slutsatser kan jag dra av det här?"

Underlaget på Runrundan är nästan uteslutande asfalt, och på asfalt känns det ganska enkelt att springa i 4:20-fart. Att hålla 4:20-fart på en kuperad bana är lite svårare, men jag klarar det ganska bra så länge backarna inte är alltför branta, som de var på dagens pass, men så branta är inte backarna på Runrundan.

Det vore väldigt roligt att springa en halvmara under 1:30:00 (4:15-fart) på en så krävande bana som Runrundan är. Även fast det känns lite orealistiskt så har jag bestämt mig för att försöka springa Runrundan under 1:30:00, och det blir mitt optimistiska mål.

Mitt "om-jag-inte-klara-av-det-så-lägger-jag-av-med-löpning-mål" blir 1:35:00. Det betyder att jag känner mig nöjd om jag springer Runrundan under 1:32:30, vilket jag tror är fullt realistiskt.

De här målsättningarna är också väldigt väderberoende. Blir det samma väder som förra året med strålande sol, 30 grader varmt och hög luftfuktighet blir det helt andra målsättningar, men det tar vi om det blir så.

9 kommentarer:

Johnny sa...

Går i samma tankar, jag är lite nervös för hur backigt det är där egentligen, banprofilen jag tittat på såg rätt avskräckande ut?

Vädret ser lite ut att vara lite svårtolkat ännu, men lite svalare under dagen med strax under 20 grader, men med risk för regn.

Ingmarie sa...

haha! Du kommer inte att lägga av med löpningen även om det tar dig 2 timmar!
Kör på känsla!

Peter sa...

Du borde ha möjlighet att klara 1:30 men det finns nog inte stora marginaler så det gäller nog att allt klaffar.
Är jag hemma kanske jag anmäler mig på plats och tar det som ett snabbt långpass. Vi får se.

Lennart sa...

Johnny - Första halvan är lite tuffare än andra halvan. Första halvan innehåller några stigningar där du kommer att behöva dra av på farten.

Din väderprognos låter helt OK för mig :-).

Ingmarie - OK, på känsla blir det. Du har nog rätt med det där att jag inte kommer att lägga av, men jag kommer inte att känna mig bra... ;-).

RosaMilton sa...

Åh vad jag velar. Kan förkylningen ge vika? Kan jag öht springa så att jag blir nöjd? Ska jag ta det som ett långpass om förkylningen är över?! Ja, säg den som kunde bestämma sig. Jag tror du kommer springa snabbt! Tippar på att du fixar 1:30!

Lennart sa...

RosaMilton - Tack, jag hoppas att du tippar rätt :-).

Om du inte känner för, eller är helt frisk, ska du så klart inte springa. Du kanske kan heja lite på oss :-).

Mathias sa...

Jag blir hejaklack i år. Vi står vid Vallentuna kommun skylten, när du kommer ifrån Kyrkbyn.

Lennart sa...

Mathias - OK, i eller precis efter uppförsbacken då... :-).

Jag tjoar till när jag springer förbi :-).

Lennart sa...

Peter - Din kommentar hade hamnat under "skräpkommentarer", men den var inget skräp. kul att du tror på mig och som du själv sa så måste jag ha en väldigt bra dag för att sub 1:30 ska fungera.

På en vanlig slät asfaltbana tror jag att jag hade klarat sub 1:30, men Runrundan är en lite tuffare bana så det blir svårt, mycket svårt :-).