fredag 15 juni 2012

Dags att bromsa

Jag sprang Stockholm Marathon för två veckor sedan. Jag sprang Itrimloppet för en vecka sedan. På Itrimloppet blev det personligt rekord, och en tredjeplats.

I onsdags sprang jag ett hårt terrängpass över 12 kilometer i 4:25-fart, och igår sprang jag ett hårt intervallpass fortare än vad jag någonsin har gjort tidigare.

De senaste två veckorna har varit väldigt roliga, och för att kunna ha lika roligt framöver måste jag bromsa lite nu. Ingmarie bruka säga att "det är när det känns som bäst man ska bromsa". Idag tog jag en vilodag, och jag kommer att ta en vilodag även i morgon.

8 kommentarer:

Therese sa...

Ingmarie verkar vara en klok kvinna, bra att du lyssnar på henne :-)

Unknown sa...

Det är ett klok beslut. Du borde till och med vila en hel vecka någon/några gånger per år. Det blir du troligtvis bara bättre av. Den läxan har jag äntligen lärt mig vid 39-års ålder :-)

Tommie sa...

Hej Lennart !
Glädjande nyheter, din blogg-följare i Karlstad har nu anslutit sig till skaran av sub 40 löpare! Det var tungt i dag, men jag är så lycklig efter mina 39:51 i dag på Karlstad stadslopp. Än en gång tack för den inspiration du och ni andra ger...! Tänker byta ut gårdagskvällens vatten mot champagne....skå och Ha det så bra !

Lennart sa...

Therese - Ja, jag har förtroende förhenne :-). Kul att du lämnade en kommentar också :-).

Henrik - Ha, ha. Den läxan tar tid att lära sig :-). Somliga kanske aldrig lär sig den :-).

Jag räknar med att det blir lite lättare träning under ett par veckor i sommar, men jag är inte riktigt där ännu :-). Vi får hålla tummarna att jag inte drar på mig något innan :-).

Tommie - Skål och jättegrattis! Oerhört kul att du klarade det :-).

Det skulle vara kul att höra hur du upplevde loppet. Hur öppnade du? Höll du jämn fart hela tiden? Fick du slita vid 6-8 km? När var du säker på att du skulle klara det?

39:51 är precis samma tid som jag sprang på Nyårsloppet :-) och jag fick slita för det...!

Återigen Grattis!! Du kanske också ska ta nästa steg nu :-)?

anneliten sa...

Mycket klokt av dig att lyssna på Ingmarie. Hon vet vad hon pratar om även om hon inte alltid lever efter sina egna regler ;-)

Lennart sa...

Annelie - Jag vet :-). Vem lever alltid som man lär... :.)?

Tommie sa...

Lennart, loppet fungerade i stort som planerat. Höll medveten igen farten de första kilometerna och efter fem km låg jag ett par sekunder efter 40-fart. Sen började det gå tyngre än jag väntat mig mellan 6-8 km. Jag tappade (vad jag trodde) lite för många sekunder mot planerat. När det var 1,5 km kvar kom det dock nya krafter, sista kilometern gick i 3:42 fart... Insåg när jag passerade mållinjen att jag lyckats med det stora målet.... Jag skrek rakt ut i målfållan och gjorde high five med andra som gick i mål samtidigt... härligt ! Hmmm nästa nivå, funderar på det på måndag... ;-)

Lennart sa...

Tommie - Det låter som ett typiskt millopp :-). Jag brukar uppleva just km 6-8 som de tuffaste på milloppen.

Snyggt att du kunde samla ihop dig och avsluta så bra som du gjort. Det var riktigt starkt gjort!

Det där betyder att du måste ha fått en negativ split. Persade du på 5:an också? Vad gick andra femman på? 19:30?