torsdag 14 juni 2012

Nästa nivå

Min löpning, och mina tider över 5 km och 10 km, har befunnit sig på ungefär samma nivå sen i höstas, och nu tänkte jag försöka lyfta min löpning en nivå. Det första steget tog jag idag genom att springa intervallpasset Djävulsstegen, och det var ett riktigt jobbigt steg, det var ett djävulskt steg.

Även fast det var jobbigt, så blev det nog ett av de bästa intervallpass jag har kört. De två första 1500 m intervallerna gick som planerat i 3:59-fart respektive 3:52-fart. Det var inte så jobbigt, för den farten behärskar jag, men sen börjar det jobbiga.

Det är de två sista intervallerna som är jobbiga, och baserat på min milfart ska dessa 1500 m intervaller gå i 3:48-fart respektive 3:45-fart, och det har jag aldrig klarat tidigare, men det gjorde jag idag.

Jag inte bara klarade det, utan jag lyckades avsluta de två sista 1500 m intervallerna i 3:46-fart respektive 3:44-fart. Det blev alltså 3 km i ca 3:45-fart, och det känns som ett stort steg för att nå nästa nivå.

10 kommentarer:

Erik sa...

Grattis, Lennart! Nu är det bara du som sätter gränserna. Sky is the limit!

Småbarnspappan sa...

Tänkte testa Djävulsstegen idag. Kör du på bana när du kör dina intervaller?

mikael sa...

All din löpträning ger resultat även på kortare distanser.
Alltid lika kul att läsa om andra som spränger sina gränser. Fortsätt med det :)

Har fortfarande inte kommit mig för att köra djävulsstegen eller en Olga. Orsaken är att jag följt McMillans/Runners worlds nyckelpass inför 10 km.
Eller så är jag bara rädd för att ta ut mig :)Farten för mig blir 3.44/3.38/3.32/3.29
Det blir ju knappt nån vila mellan repetitionerna heller :)

Petra sa...

Later rent ut sagt djävulskt jobbigt. :-) Kan man kora detta pa lopband, tro?

Peter sa...

Hej Lennart.
Tror jag frågat dig tidigare men: när är det mest ledigt på Vallentuna IP, och vilka tider skall man undvika?
Har du fått ändra planer någon gång för att det varit upptaget?

Lennart sa...

Erik - Exakt! And there is a newer ending story....

Småbarnspappan - Testa, och visst springer jag på bana.

Det underlättar verkligen att springa på bana. Innan passet räknar jag ut tiden per hundring samt tiden per varv bara för att kunna hålla exakt tempo. Syftet är att inte inte öppna eller springer för fort. Då orkar jag inte den sista......

Mikael - McMillan är bra, men prova Djävulsstegen någon gång mellan McMillanpassen.

3:29 min/km på sista låter tufft :-).

Petra - Det kan man säkert. Jag har aldrig provat, men bara du räknar ut rätt fart innan passet så borde det gå... :-).

Peter - Jag har fått ändra planer för att A-laget skulle spela match. Jag körde då terrängintervaller i skogen i stället.

Jag tror att det är ganska OK på vardagar fram till ca 17.00, och helger fram till ca 12.00.

Jag är tämligen säker på att lördagseftermiddar, söndagseftermiddagar, måndagkvällar och onsdagkvällar bör undvikas (oftast). Andra vardagkvällar vet jag inte.

"Röda dagar" brukar också vara OK. Nu är det bara att köra... :-).

Ingmarie sa...

Snyggt! Djävulsstegen blev en glädjestege!

Lennart sa...

Inmarie - Ja, den blev det, men nu blir det lite lugnare... :-).

Peter sa...

Hmm, vad blev det då kvar?
Möjligen ti, to och fredagar efter 17?
Innan 17 på vardagar är ju lite svårt och lö, sö fm då sover jag ju :-)
Jag får testa to kväll tror jag.

Lennart sa...

Peter - Ja, det är så dumt att alla eftertraktade tider troligtvis redan är upptagna av föreningar... :-).

Själv försöker jag lägga dessa pass på helger. Jag bruka också passa på när jag av någon anledning kan vara hemma lite tidigare från jobbet.