fredag 8 juni 2012

3:48-fart är fort

3:48-fart över 5 kilometer är fort. Jag försöker sätta mig in i hur fort det är. För ett par veckor sedan sprang jag ett intervallpass på 6*1000 meter. Då blev snittfarten 3:48 min/km, men det var som sagt på ett intervallpass.

I morgon ska jag springa Itrimloppet som är 5 kilometer, och 3:48-fart ger 19 minuter på 5 kilometer. Det skulle vara roligt att springa sub 19 minuter i morgon. Är det möjligt? Jag vet inte. Det känns lite för fort för att vara möjligt, men jag kan alltid försöka. Man ska aldrig säga aldrig. Det kan gå, om jag har lite tur.

I övrigt sprang jag mitt vanliga "dagen-innan-tävling-pass" idag, dvs 4 kilometer i lugn fart, plus 1 kilometer i tänkt tävlingsfart, plus några stegringslopp. Summerat blev det 5 kilometer i 4:40-fart.

6 kommentarer:

Staffan sa...

Lycka till imorgon Lennart! 5km är en jobbig distans som jag själv har mycket respekt för, det gäller att inte slappna av utan hela tiden våga ligga på. Har du en bra dag så tror jag du sätter nytt PB! Fördelen med en kort sträcka är att när man kommit in i andning och löpningen så är det inte så långt till mål!!

Olov sa...

Hej.
Har aldrig sprungit fem kilometer på tävling men det låter oerhört tufft. Ligg i rejält nu i morgon så ska det nog fixa sig.
Lycka till!!

anneliten sa...

Fy! Jag blir trött bara jag tänker på det. Men du grejar det nog! Lycka till!

Lennart sa...

Staffan - Tack! Ja, 5 km är en sån distans där man springer så anaerob hela tiden, till skillnad mot maran där man till och med kan springa och prata....

Olov - Tack! 5 km lopp är tuffa. Det är mjölksyra i flera kilometer :-).

Annelie - Tack! Hoppas att du har rätt!

Daniel sa...

Lycka till idag!

Lennart sa...

Daniel - Tack! Jag är tillbaka nu. Det blev 19.34 men det är OK :-).