tisdag 17 april 2012

Starten

Startfältet på söndag är indelat i tre startgrupper som benämns med färgerna röd, blå och grön. De tre stargrupperna startar på olika ställen, och vi löpare springer till en början på olika banor.

Jag startar i den blåa startgruppen, och efter ca 1.5 kilometer förenas vi löpare i den blåa startgruppen med löparna i den gröna stargruppen. Efter ytterligare ca 3 kilometer förenas även den röda startgruppen med oss andra löpare. Efter ca 5 kilometer springer alltså alla löpare (ca 45 000 st) på en gemensam bana.

Idag när jag sprang ett distanspass över 5 km i 4:33-fart, varav 2 km i ca 4:20-fart, funderade jag på hur jag ska öppna de 5 första kilometrarna. Jag vill ha en bra start, och jag vill inte fastna bakom andra löpare. Jag tror att det kan bli trångt efter 5 kilometer, och jag måste troligtvis ligga på lite i början för att inte tappa placeringar.

5 kommentarer:

Morgan sa...

Så det fungerar som i New York på den punkten. Den stora skillnaden är förstås att du är mycket snabbare nu,

Lennart sa...

Morgan - Ja, delvis, förutom att i New York har de också 3 st "Waves" och de har de inte i London.

Jag tror att det där konceptet med "waves" borde vara något som de i London också borde ta till sig. 45 000 löpare samtidigt känns inte helt optimalt.

Erik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erik sa...

Du kommer att äga! Du har haft en sån kanonsäsong hittills så det finns ingen anledning att tro att du inte når ditt mål 190 minuter med råge. Lycka till!

Lennart sa...

Erik - Hoppas att du har rätt. Det största hotet är att kroppen inte riktigt håller hela vägen. Jag är lite orolig för vad som händer efter 35 kilometer i hög fart. Hoppas att det fungerar.