torsdag 12 april 2012

Det kunde ha varit värre

Idag var jag återigen hos naprapat Jörgen för en behandling av mina vader. Musklerna som vi behandlade sist känns bra. De gör inte ont. Nu är det andra muskler som gör ont. Dessa muskler sitter fortfarande i vaden, det är bara det att de sitter lite bakom, och under andra muskler.

På grund av dagens behandling sprang jag inte ett 16 km pass som planerat, utan dagens pass blev endast ett kortare pass över 5 kilometer i 5-fart, med en snabbare kilometer i 4:15-fart.

När jag sprang dagens pass kände jag av stelheten i vaderna genom att vaderna kändes kraftlösa, det gjorde också lite ont runt vristen, och det gjorde lite ont strax under och på utsidan av knät. Troligtvis är det så att de muskler som är stela fäster uppe vid knät och nere vid vristen, och det är vid dessa fästen som det gör lite ont.

Det viktgaste nu är att mjuka upp musklerna så att de känns bra igen, och inte stressa igenom träningspass. Planen nu är att träna ett lättare pass på lördag, bara så att behandlingen tar ordentligt, för att på söndag försöka springa ett 12 kilometerspass i tänkt marafart.

Jag känner mig hoppfull, jag är inte skadad, musklerna är bara lite stela, och det är som Jörgen sa strax innan jag gick. - Det kunde ha varit värre.

3 kommentarer:

anneliten sa...

Passa dig för gubbvad bara :-) Det fick ju jag för ett par år sedan. Muskelbristning på grund av stela och oelastiska muskler. Värm upp ordentligt!

Ingmarie sa...

Det kunde vara MYCKET värre!
Lagom till du står på startlinjen kommer de att vara i perfekt spänning. :-)
Frågan du kan klura på, för att förebygga, är varför de blivit så där?
Dina vader verkar vara din lilla akilleshäl.
Behöver du mer styrka där? Hänger de ihop med någon annan "svaghet"?

Lennart sa...

Anneli - Jag ska värma upp ordentligt. Jag hade också gubbvad för ett par år sedan, men sen jag började med kompressionsstrumpor har jag inte haft de besvären mer :-).

Ingmarie - Jag hoppas att du har rätt! Jag tror att mina problem har att göra med en ökad träningsmängd, snabbare löpning och löpning på asfalt (det gick inte att springa fort iskogen när det var isigt).

Jag slarvar med tåhävningar så det måste jag nog börja med. Ska också bli bättre att ta massage i förebyggande syfte. Så planerar jag att göra :-).

Vad tror du?