onsdag 18 april 2012

4:30 min/km är 7:14 min/mile

Som ett led i de sista förberedelserna inför London Marathon har jag räknat ut att 4:30 min/km är 7:14 min/mile. Det är viktigt att veta för det finns bara kilometermarkeringar vid 5 km, 10 km, 15 km, 20 km, osv. Känner man inte till sin planerade tävlingsfart i min/mile blir det väldigt svårt att kontinuerligt stämma av hur man ligger till.

När jag ändå höll på att konvertera min/km till min/miles passade jag på att räkna ut att 4:15 min/km är 6:50 min/mile. Det kanske inte är riktigt lika viktigt att veta, men det kan vara bra att känna till för jag tror att det kommer att gå fort de första 5 kilometrarna.

10 kommentarer:

Ingmarie sa...

Eller så struntar du i klockan och springer på känsla!Det brukar ju finnas klocka var 5:e km. Det räcker bra det också. :-)

Peter sa...

Det låter som om du inte tar med GPS-klockan på loppet! Varför?
Själv vill jag gärna veta hur jag ligger till och även om GPSen ofta ger lite glädjesiffror på 1-2% så uppskattar jag att veta hur snitt tempot ser ut kontinuerligt.

mikael sa...

Nu är det inte långt kvar! Håller alla tummar som går! Lycka till

Kikar på den s.k. Djävulsstegen
Låter övermäktigt att den sista intervallen för mig ska gå på 3.24
Det är fort!

Ska testa den framöver

Mathias sa...

önskar dig all lycka till i loppet Lennart. Härligt att läsa om alla dina funderingar och förberedelser.

Lennart sa...

Ingmarie - Jag vet inte. Jag skulle gärna vilja kunna göra så men jag håller mig nog till en klocka :-).

Hur var det när du var som bäst. Då hade du väl en egen klocka på en bil framför dig :-), eller var det bara herrtäten som hade det?

Peter - Jag tar med mig GPS:en också. Det är just som du skriver att den visar lite fel och diffar det på ett par hundra meter i slutet kan det vara skillnad mellan sub 3:10 och över 3:10 :-). En minut kan vara jobbig att ta på slutet :-).

Mikael - Tack och prova Djävulsstegen. Den sista intervallen har jag också upplevt som omöjlig, men det går, bara du försöker!

Mathias - Tack, nu är det bara och springa......

Anonym sa...

Grеat blog right here! Additіonallу your wеb
sitе so muсh uр ѵегy fast!
What web host arе you using? Can I get your affilіate
link to уοuг host? I desire my sіte lоaԁeԁ up as fast as уоurs lоl

mу web blog :: iphone repair petaling jaya
Feel free to visit my website iphone repair selangor

Anonym sa...

Wow, that's what I was looking for, what a data! existing here at this webpage, thanks admin of this website.
Review my web blog ; iphone 2 fix

Anonym sa...

Ρretty! Τhіѕ has been an incгedіbly wonderful post.
Thank yοu foг supplying this info.

Heгe iѕ my ωеb sitе - ipad repair penang

Anonym sa...

Yeѕtеrday, whіlе I wаs
at work, my sіѕter stole mу іPaԁ and tested to
ѕеe if it can suгνiѵe а
30 foot dгoρ, just so she саn be а yοutubе ѕensаtion.
Μy apple ipаd is noω broken anԁ she hаѕ 83 vieωѕ.
I know this іs totally off topiс but I had
to share it with someone!

mу blоg http://ipadrepairmelaka.drupalgardens.com

Anonym sa...

Vеry good post! We are linking tο this great content on our sіte.
Keep up the gгeat ωriting.

Here is my weblog ... ipad repair Kinrara