måndag 9 april 2012

27 kilometer och tretton dagar kvar

Idag behövde jag springa nio kilometer innan det kändes normalt i vaden. Innan dess hade det känts lite "konstigt, och gjort lite ont". Hur som helst var det inte värre än att det blev 27 kilometer i 5:02-fart innan jag var klar med dagens pass.

Så här efteråt känns det också hur bra som helst i vaden, dock betyder inte det att allt är bra utan jag tror att det är endorfinerna som bedövar lite..... Vi får se imorgon.....

Fokus nu blir att försöka hitta ett träningsupplägg de sista två veckorna så att det slutar kännas "konstigt, och göra lite ont" i vaderna. När jag om tretton dagar står på startlinjen i London har jag som mål att känna mig helt skadefri. Det betyder att det i min träningsplan för de sista två veckorna inte bara finns löpning i tänkt marafart, utan det finns också lite alternativ träning.

För att komma till start, så väl förberedd som möjligt, har jag de sista två veckorna tre pass som jag känner är nyckelpass. Det är ett 16 km pass i tänkt marafart på torsdag denna vecka, och ett 12 km pass i tänkt marafart på söndag denna vecka. Det sista nyckelpasset är ett 10-12 km pass med 5-6 kilometer i tänkt marafart på tisdag nästa vecka. Mellan dessa nyckelpass tänkte jag lägga in ett par simpass eller lättare cykelpass. Vad tror ni om det? Är det dumt? Är det bättre att helvila?

Om tretton dagar är det alltså dags, och jag hittade ett inspirationsklipp från London Marathon som visar vad som väntar oss löpare den 22:a april. Jag lägger in det här nedan.


Jag tycker arrangörerna för de stora maratonloppen gör de här inspiraionsklippen så bra. Jag menar, vem vill inte stå på startlinjen som visas i början av det här klippet? Vem vill sitta hemma och titta på TV när man kan vara med?

7 kommentarer:

anneliten sa...

Ser fram emot din rapport, innan jag bestämmer mig för om London kan vara något för mig. Reklam är ju alltid rosaskimrande :-)

Lennart sa...

Anneli - Helt rätt! jag ska ge en rapport senare :-).

Dock tycker jag att New York City Marathon var häftigare än vad deras video visade :-).

Ingmarie sa...

Bättre undertränad än övertränad! Och du har mail.:-)

Tommie sa...

Håller mina tummar för dig ända in i mål Lennart och hoppas på en rapport efter loppet !
Körde ett testlopp på 8 km(inför min attack på sub 40) under långfredagen. Loppet gick i kuperad terräng och tyvärr 5 cm nysnö. Är osäker på om mina 34:38 (ca 4:19 tempo) innebär att jag är i fas inför juni eller inte...lite nervös blir man ju??

Lennart sa...

Ingmarie - Ja, jag såg det :-). Jag håller på att ordna det ungefär som du säger :-). Tack för att du tog dig tid!

Tommie - Tack! 8 km i kuperad terräng i 4:19-fart är bra. Jag har ett kuperat spår i närheten där jag bor och för mig skulle det vara svårt att hålla 4:19-fart där i 8 kilometer.

Det betyder att jag helt klart tror att du kan springa sub40 i juni. Jag tror att du har stor chans till det så kör hårt!

Mathias sa...

Blir London Marathon på TV för min del. Ska leta efter dig Lennart. Blir det Vallentuna kläder?

Lennart sa...

Mathias - Det viktiga är inte vad du gör utan det är vad du vill!

Jag tror att du hellre hade varit där om du kunde :-).

Angående Vallentunakläder vet jag inte. Antingen Vallentunakläder eller Sverigekläder. Vi får se :-).