lördag 14 april 2012

Ny stretchövning

Det har varit lite svårt att beskriva precis var det känns stelt och ömmar i min vad. Jag har tidigare sagt att det är "på utsidan av vaden" och det känns lite diffust.

Jag brukar vara noga med att stretcha vaderna, och jag har några stretchövningar som jag genomför nästan varje dag. Igår försökte jag hitta en ny stretchövning som tar på den ömma och stela muskeln, och när jag gjorde som bilden nedan visar träffade jag helt rätt.

Stretch, utsidan av vaden
Ovanstående stretchövning tar exakt på rätt ställe, och när jag känner skillnaden mellan höger ben och vänster ben förstår jag hur stel muskeln är. Det känns nästan som kramp i muskeln.

För att mjuka upp muskeln fortsätter jag med massage, stretch och kompressionsstrumpor. Eventuellt genomför jag ett lättare träningspass senare idag.

9 kommentarer:

anneliten sa...

Prova med att sitta på knä, men vrid ut benen lite så att rumpan kommer ner mellan hälarna. Det är en stretch jag håller på med just nu. Och det känns som den tar i det område du beskriver. Och nä, jag kommer inte ner med rumpan i golvet. Långt ifrån.

Lennart sa...

Hej Anneli!
Tack för tipseet. Ja, den övningen tar i samma område och jag har gjort den övningen för någon vecka sedan för den tar på muskeln som sitter direkt utanför själva smalbenet (Tabialis Anterior).

Nu är mitt problem muskeln som sitter utanför Tibialis Anterior och som heter Peroneus longus.

Jag googlade lite och hittade en blid här: http://trainharder.com/blogs/pricey/files/2009/04/nr55552069.jpg

Hoppas verkligen att din "plantar faasia" ger med sig snart!

Mathias sa...

Känner inget i vade med Lennarts övning, förutom under foten då. Däremot med Annelitens tar det i höften= mitt problemområde.

Lennart sa...

Mathias - Men det var väl bra att min övning inte kändes. Då har du inga problem där :-).

Oscar sa...

Känner igen det där med utsidan av vaden. Är det vara ena benet som strular? Jag har lite samma bekymmer faktiskt, även om jag inte löper hälften så mycket som dig. Efter ett träningspass är vänster vad så stel att jag knappt kan böja fotleden. Stretchar du varje dag? Oxå vilodagar?

Lennart sa...

Oscar - Ja, det är båda benen som strular dock har det varit mycket värre i högerbenet.

Jag stretchar varje dag, flera gånger, och ibland masserar jag vaderna. Jag stretchar även vilodagar.

Det låter som att dina vader också behöver stretch och massage. Har du provat kompressionsstrumpor? Ibland har jag det på mig även när jag inte tränar bara för att öka blodcirkulationen i vaden så att de återhämtar sig.

Ellinors dröm sa...

Mina 5 öre på denna är att de stora bakre vadmusklerna är stela så att de främre, tåböjarna får kämpa mer.
Stretch och massage som du gör nu tror jag på.

Har du testat kallbad för underbenen? Det kan hjälpa. Och vi snackar kallt. Hitta en sjö och plös i :-)

Lennart sa...

Ellinor - Kallbad för vaderna!! Att jag inte har tänkt på det. Jag vet ju att det kan hjälpa! Tack för att du påminde mig.

RZ sa...

Hej igen Lennart!

Sitter smärtan på insidan av vadbenet? Tryckkänslig punkt?

Jag har trott på denna ett bra tag, sen vart arbetsdiagnosen stressfraktur, fick svaret idag att det inte va någon.

Så nu skall jag jaga ut det där problemet.

Testa även denna.
http://bananarunning.wordpress.com/2011/06/08/pl-stretch/

Roger Z på Funbeat.

Mvh Roger