torsdag 10 november 2011

3:58

Löpning kretsar mycket kring sluttider och km-tider. Vissa tider verkar ha en tendens att återkomma lite mer än andra. Tiden 3:58 återkommer ofta för mig.

Första gången jag sprang ett maratonlopp under 4-timmar fick jag sluttiden 3:58, eller 3:58:11 för att vara exakt. I början av min sub 40 satsning var 3:58 ett km-tempo jag siktade på när jag sprang 1000 m intervaller. När jag senare blev lite mer uthålligare var 3:58 ett km-tempo jag försökte hålla på längre intervaller. Självklart blev också 3:58 ett km-tempo jag siktade på när skulle springa milen under 40-minuter.

Nu när jag har lämnat 40-minutersträsket bakom mig kanske det blir någon annan tid som återkommer, eller vänta nu. Det skulle vara kul att springa en halvmara i 3:58-fart, eller varför inte en helmara 3:58-fart, men dit är det nog långt kvar........

5 kommentarer:

Morgan sa...

Du är lite bättre än jag, för i mitt var det siffran 4 som syntes lite för ofta:
http://400dagar.blogspot.com/2010/11/4.html

Micke C sa...

Lennart, jag såg i nåt tidigare inlägg att du gjort silvermedalj på Lidingöloppet, det tycker jag spöar 3:58 fart på 10 km ganska rejält. Var du inte under 40 då du fixade det?

Mvh Micke C

Lennart sa...

Morgan - Härligt att du också hade noterat en ständigt återkommande siffra :-). Jag hade inte sett ditt inlägg men det var bra :-).

Micke - Hej! Jo visst var det så!

1995 fick jag 2:11:31 på LL vilket motsvarar 4:23-fart men..... Det var faktiskt så att jag sprang första milen på ca 39 min och andra milen på ca 41 min och sista på ca 51:30 så visst var jag under 40 min på milen då :-). Det var 16 år sedan....... Tiden 3:58 som jag syftar på i inlägget är mer relaterat till "modern tid"

Dock sprang jag aldrig en mara på den tiden (90-talet) så någon bra maratid fick jag inte.

Mathias sa...

Those were the day´s

Lennart sa...

Mathias - Visst var det :-), men dessa tider jan komma tillbaka :-).