lördag 19 november 2011

Kampen på Tömilen

På uppvärmningen inför Tömilen passade jag på att bekanta mig lite med banan. När jag hade joggat ungefär en kilometer såg jag banans längsta backe. Det kändes lite sådär. Två gånger skulle den backen tas, första gången efter en kilometer, och andra gången efter sex kilometer. Tänkte att sub 4-fart inte kändes riktigt rimligt uppför den backen.

Kanske inte syns på bilden, men det var en 200 meter lång och tung backe...
När starten gick öppnade jag "kontrollerat" och sprang de första fem kilometrarna på tiden 20:25. När jag på andra varvet kom upp på toppen av den långa backen började kampen. Kampen som alltid infinner sig på ett millopp. Kampen om placeringar, och där varje placering är betydelsefull. Kampen som uppstår när en löpare befinner sig ca 10 meter framför mig. Kampen då jag tänker att jag ska springa ifatt och ta rygg.

När jag väl har sprungit ifatt springer jag om och ser nästa löpare 10 meter framför mig, tänker att jag ska springa ifatt och ta rygg, när jag väl har sprungit ifatt springer jag om och ser nästa löpare 10 meter framför mig........

Jag tog några placeringar de sista tre kilometrarna. Min sluttid blev 40:44 och det gav mig en 33:e plats av 240 deltagare i klassen "Män 10 km". Det känner jag mig så klart riktigt nöjd med.

Sist vill jag också säga att jag är väldigt positiv till dagens lopp och arrangemang. Allt var över förväntan och Magnus N har skrivit en bra redogörelse om Tömilen här.

7 kommentarer:

Mathias sa...

Bra tid på den här tuffa banan Lennart. Tänker på Kistaloppet som var riktigt segt. Hur var Tömilen banan jämfört med den i Kista?

Lennart sa...

Mathias - Banan på Kistaloppet är lättare. Det är just det som känns så bra eftersom jag var 17 sekunder snabbare igår på en tyngre bana..... :-).

Robban sa...

Du såg otroligt stark ut hela tiden tycker jag... Bra jobbat och kul att ses igen...

Ingmarie sa...

Grattis! Superba jobbat!

Lennart sa...

Robert - Tack! Alltid kul och ses! Jag hoppas att du kommer hit till nyårsloppet :-).

Ingmarie - Tack!

Ingmarie sa...

hej igen! :-) Inga intervaller ännu. Inte sugen... Men gärna distanspass! Hel är jag! Vet inte ens om jag kan kalla min åkomma "skada". Ingen vet ju vad det var...

Lennart sa...

Ingmarie - Men vad bra att du är hel! Ett distanspass kan vi nog ordna. Jag mailar...