söndag 6 november 2011

Tusingar i 3:50-fart

- Nej, det här går inte, nu måste jag öka! tänker jag när det är 400 meter kvar på den sista tusingen.

Tiden på de första 600 metrarna blev 2:20, vilket är 2 sekunder långsammare än målfart. Jag tar i lite extra i kurvan och på den bortre långsidan. Passerar 800 meter på tiden 3:04 vilket betyder att jag har tagit in 2 sekunder, och nu ligger jag på planerad 3:50-fart. Jag ger allt på den sista 200-ingen och lyckas avsluta den sista tusingen på 3:48. Tänkte att jag kanske skulle göra en 7:e intervall också, men jag höll mig till planen.

Planen inför passet var 6 tusingar, där den första tusingen skulle gå i 4:00-fart och de avslutande 5 tusingarna i 3:50-fart. Jag lyckades med det, och summerat blev det 6 tusingar på tiderna 3:54-3:50-3:49-3:50-3:50-3:48.

Det känns som att jag behärskar sub 4-fart ganska bra nu, och det ska jag fortsätta med!

9 kommentarer:

Staffan sa...

Visst är det skönt att känna att man blivit stabil i tempo under 4 min/km!?

Lennart sa...

Staffan - På intervallerna är jag det i alla fall men jag tycker att jag måste bevisa det en eller ett par gånger till över 10 km.

Nästa lopp blir nog Tömilen och då tror jag att det blir svårt med sub40 eftersom jag har hört att banan är tuff, backig och eventuellt geggigt.....

Mathias sa...

Såg att du siktar på Tömilen. I år blir det åtminstone snöfritt!

Staffan sa...

Tömilen är det nog tufft att gå sub40 på ja, men om du håller i träningen så här bra så blir du en stabil sub40 (med lite marginal än i år...) hela nästa säsong!!

Robban sa...

Grymt... jag planerar att komma in och hejja på tömilen också så det ska nog gå bra :-).....

Lennart sa...

Mathias - Ja, det ser ut så men ja, man vet aldrig :-).

Staffan - Du berättade precis hur min plan ser ut :-). Bra träning under vinter för att vara en stabil sub 40 löpare hela nästa år :-)

Robert - Kanonkul om du kommer in och hejar! Såg du NYCM på Eurosport igår? Det var kul att se NYCM så här ett år efteråt.... :-). Vi hade kul där förra året :-)

Robban sa...

Ja, jag såg det... väckte härliga och roliga minnen... En fantastisk resa... :-)

Ellinors dröm sa...

Bra där!!!!

Lennart sa...

Robert - :-).

Ellinor - Tackar!!