tisdag 1 november 2011

Självklarheter

"Stoppar man in huvudet i elden så bränner man sig, och därför ska man inte stoppa in huvudet i elden". Det tror jag att vi alla håller med om, men......

"Om man springer när det gör ont så gör det ondare, och därför ska man inte springa när det gör ont". Att springa när det gör ont är ungefär lika dumt som att stoppa in huvudet i elden. Dock kan det vara väldigt svårt att sluta springa när det börjar göra "lite" ont. Det självklara valet att stanna, eller vila, kan här vara väldigt svårt.

Mina vader gjorde lite ont under söndagens långpass. De kändes lite slitna. Idag sprang jag ett lugnt distanspass över 11.5 kilometer i 5:01-fart, och nog gjorde vaderna "lite" ont idag också.

Det är inget allvarligt, det känns knappt, vaderna är bara lite slitna, men dagens enkla logik med att inte stoppa in huvudet i elden säger mig att jag inte ska springa intervaller imorgon. Det ska jag nog vänta med. Det blir en lugn vecka den här veckan. Jag vill ju inte bränna mig.

6 kommentarer:

Mathias sa...

Klokt. Känner det samma. Så jag har tagit 2 dagars löpfritt den här veckan. Men idag är det dags igen...

Sofia och Mikaela sa...

Känner igen mig, har lite ont i knät och borde vara förståndig som du. Men det är så svårt, tänker att jag bara ska springa lite när jag inte borde springa alls till knät känns bra,men det är så svårt att hålla sig ifrån löpningen. :(

/Sofia

Ellinors dröm sa...

Bra! Och nu är det verkligen rätt period att våga ta det lugnt på.

Lennart sa...

Mathias - ja, klokt, det blev två ganska tunga veckor efter Hässelby. Ska du lyssna på Björn Sunesson i Brottby i morgon?

Sofia och Mikaela - Precis, jag har gjort fel så många gånger, men jag hoppas att åren har lärt mig något och som du sa..... Det är väldigt svårt att inte träna och jag kommer säkert att göra fel igen.....

Ellinor - Exakt! Precis så är det. Det finns absolut ingen anledning att inte ta det lugnt :-).

Mathias sa...

Hämtar barnen på Arlanda i morgon kväll. Synd annars hade jag åkt.

Lennart sa...

Mathias - ja, men det är fint det också :-)