torsdag 29 september 2011

40-minutersträsket

Idag när jag åkte hem från Vallentuna IP efter ett intervallpass på 4*2000 meter funderade jag på hur svårt det är att ta sig under 40 minuter på milen.

Att springa en mil under 50 minuter är inte så svårt, med en inte alltför stor träningsmängd klarar nästan vem som helst av det. Att springa en mil under 45 minuter kräver lite mer träning, men det är ingenting mot vad som krävs för att springa en mil under 40 minuter. De sista 5 minuterna, dvs från 44:59 till 39:59, är svåra att ta. Det kräver ytterligare en ökad träningsmängd, och den tidsmässiga förbättringen går långsamt, nästan lite trögt, det är som att befinna sig i ett träsk, ett 40-minutersträsk.

På Hässelbyloppet är planen att lämna 40-minutersträsket bakom mig, och jag hoppas att dagens pass på 4*2000 meter var ett steg på vägen. Snittfarten på intervallerna blev 3.58 - 3:58 - 3.58 - 3.58, och vilan blev 1.17 - 1.22 - 1.35 vilket jag betraktar som en kort vila med tanke på längden på intervallerna. Jag disponerade krafterna väldigt bra idag, och det känns som att jag snart behärskar sub 4-fart ganska bra.

12 kommentarer:

Tomas sa...

Jag hoppas innerligt att du får göra sub 40 på Hässelbyloppet Lennart. Förstår mycket väl ditt resonemang. 40-minutersträsket är inget roligt träsk :( Som du vet har jag själv varit där och harvat och har visserligen gjort sub 40 men inte med mycket marginal...

Olov sa...

Det var en väldigt jämn och fin serie får jag säga. Körde du på pulsen under vilan?

Snart kommer du att gå under 40min och jag hoppas att det är på Hässelbyloppet.

Ingmarie sa...

det låter onekligen som om du har sub 40 som i en liten ask!

Mathias sa...

Mycket starkt pass Lennart. Du är helt klart nära nu.

Erik sa...

Hej L! Jag var där du är för att år sen. Hade ett pers på 40:23 och trodde ALDRIG att jag skulle klara mig under 40. På Hässelbyloppet hade jag sagt till mig själv "F**k it, jag går ut i 3:55-tempo och ser hur länge det håller". Min uppvärmning bestod av lätt jogg tre km och sen fyra stegringslopp á 80 meter. Hela loppet flöt bara på och jag hade fina ryggar att gå på. Splittarna såg ut som följer:
1. 3:46
2. 3:47
3. 3:54
4. 3:54
5. 3:57
6. 3:53
7. 3:57
8. 3:58
9. 3:53
10.3:38
Hoppas det kan tjäna som inspiration. Du klarar det!
Vi ses där!

Staffan sa...

Du har några riktigt bra sub40-pass i benen nu Lennart och detta var också riktigt riktigt bra! Jag kommer att hålla tummarna stenhårt för att det blir sub40 på Hässelby för chansen är riktigt god nu!!

Mitt tips blir att gå ut precis i sub4-fart och för varje kilometer du klockar in precis under 4 minuter så räknar du efter hur marginalen hela tiden växer, då blir du mentalt starkare hela loppet!! Heja heja!!

Lennart sa...

Tomas - Tack! Ja, du har kanske också haft det lite svårt, men jag såg precis ditt intervallpass och jag måste säga att jag tror du är god för 37.30 på milen.

Du är fruktansvärt stark på intervallerna!

Olov - Tack! Jag hade ingen pulsklocka men jag vilade "så lite jag behövde" för att pulsen skulle gå ner och att jag sedan kände mig redo igen. Jag gick på känsla.

Ingmarie - Tack! Jag hoppas det :-). Jag hoppas också på att ta det i r(ask) takt :-).

Mathias - Tack! Jag hoppas att du har rätt. Det gäller bara att tro det själv också :-).

Erik - Tack, och visst fungerade det som inspiration. Härliga splittider du fick. Det ser ut som att du bara körde på..... :-). Jag skall försöka gu ut i 3:55-fart på Hässelbyloppet för jag vill ha 20-25 sekunder tillgodo vid 5 km.

Staffan - Tack! Ditt tips tror jag på :-). Planen var egentligen att göra så på Kistaloppet men det gick lite för fort det första 3 kilometerna....... På Hässelbyloppet kommer jag tillbaka :-).

Erik sa...

Staffan är klok som en bok. Så är det bara. Ett genialt tips!

Andreas sa...

Häftiga intervaller och bra jobbat! 2km-intervaller har jag aldrig testat. Kanske läge att prova någon gång. Med så lite vila mellan intervallerna och så hög, jämn fart ser det ju mycket lovande ut inför Hässelby. Lycka till!

Lennart sa...

Erik - Så sant som det är sagt....

Andreas - Tackar! Vi får se hur morgondagens 3*3000 m intervaller går :-).

mikael sa...

När jag ser dina intervalltider har du definitivt sub 40 i kroppen.

Önskar dig all lycka!

Lennart sa...

Mikael - Tack! Nu ska sub 40 göras också :-).