torsdag 8 september 2011

Inför Kistaloppet

Idag var jag på Runners Store och hämtade nummerlappen till Kistaloppet. Som vanligt när jag hämtar en nummerlapp börjar många tankar, kring loppet och förberedelserna, att kretsa i huvudet. Idag har tankarna kretsat mycket kring att resultaten under sommaren inte riktigt blev vad jag hoppades på.

Det är framförallt Bellmanstafetten som förbryllar mig lite. Jag har lite svårt att smälta att jag inte klarade av att springa bättre än 20:33 över 5 kilometer. Jag hoppas att det mediokra resultatet berodde på att kroppen var lite sliten efter Stockholm Triathlon helgen innan, eller att det berodde på att jag hade genomfört ett intervallpass, över 4*1500 meter, två dagar innan Bellmanstafetten.

Tiden 19:43 på Roslagsnatta, den 7:e juli, var också lite sämre än vad jag hade hoppats på. Målsättningen var faktiskt att springa på en tid runt 19:15. Det kanske inte låter som en stor skillnad, men det är det. En fartökning på 5 sek/km är mycket i den farten. Jag vet faktiskt inte varför det inte gick fortare. Jag var nog helt enkelt inte bättre tränad.

Det positiva är dock att jag klarade McMillan´s test, över 3*3200 meter, i en fart under 4 min/km. Här måste jag dock säga att testet slet ordentligt på kroppen. Arenamilen, den 11:e maj, på tiden 41:06 känns också positivt. Efter sommarens träning borde jag ha en högre kapacitet idag, men ska jag vara helt ärlig tror jag att det blir svårt att springa under 40 minuter på lördag. Jag tror att jag kommer att vara väldigt nära 40 minuter, men att jag inte riktigt är där ännu. Troligtvis blir tiden någonstans mellan 39:45 och 40:45.

Jag kommer att försöka springa sub 40 på lördag. Jag ska ge precis allt jag har, eftersom jag hellre "väggar" efter 5 kilometer, än att jag inte satsar hundra procent på att klara sub 40. Det får helt enkelt "bära eller brista". Det bästa är nog att sluta tänka, och bara springa.

8 kommentarer:

mad sa...

Lycka till Lennart!
/Madeleine

Henrik sa...

Lycka till!

/ Henrik

Staffan sa...

Håller tummarna!! Lycka till. Om det inte går vägen nu så blir det ju en tuff snabbdistans innan Hässelbyloppet!

Anonym sa...

Lycka till Lennart!, kör hårt mot Sub40.
//Magnus(grannen)

Unknown sa...

Det kommer att bära! Jag känner det på mig.

Lycka till!

Robban sa...

Lycka till... jag tycker att du ska starta lite lugnt i 3,59-fart de första 5 km och sedan lägga i en liten extra växel de sista 5 km :-)... Själv kommer jag att vara på väg ut till Arlanda för en veckas sem i Turkiet... hade varit kul att komma ut och hejja... men... det får bli på Hässelbyloppet istället... Kör hårt nu så hörs vi framåt...

Morgan sa...

Robban: Jag önskar att jag hade läst ditt råd till Lennart innan jag sprang loppet. Det hade säkert varit en bättre strategi, även om den kanske inte heller hade räckt idag.

Lennart sa...

Madeleine - Tack! Nu är jag hmma igen och det gick intye riktigt...

Henrik - Tack!

Staffan - Tack! Det blev en bra snabbdistans :-).

Magnus - Tack! Ska anmäla mig till Hässelbyloppet nu. Jakten går vidare :-).

Liljeros - Jag tackar dig, men det bar inte :-).

Robban - Du har nog rätt! Första 2 kilometerna gick på 7:40 vilket kanske var lite för fort...

Morgan - Du har också så rätt :-). Sub 40 hade inte gått idag även men en lite lugnare öppning.