torsdag 1 september 2011

12*400 som blev 13*400

Idag var jag nere på Vallentuna IP och körde ett intervallpass på 12*400 meter (trodde jag). När jag var klar, och tittade på tiderna på klockan, visade det sig att jag hade råkat springa 13*400 meter. Huvudräkning är som bekant inte lätt under ett pass 400-ingar, och jag måste ha räknat en intervall dubbelt någonstans på vägen......

Målsättningen för dagen var att springa intervallerna på 1:24 i snitt, vilket motsvarar 3:30-fart. För att inte dra på mig för mycket mjölksyra för tidigt under passet, och för att få en skön känsla genom hela passet, sprang jag den första intervallen lite återhållsamt. Jag avslutade den första intervallen på 1:25, och sen följde serien 1:24, 1:24, 1:23, 1:24, 1:23, 1:25, 1:24, 1:25, 1:24, 1:24, 1:24, 1:24.

Jag tycker att jag lyckades disponera krafterna bra idag. Snittiden på intervallserien blir 1:24 sånär som på en tiondel, och jag var helt slut på de 2-3 sista intervallerna. Det här passet tog bra, och på lördag hoppas jag på att genomföra ett pass långa intervaller nere på Vallentuna IP. Det ska blir riktigt intressant att se hur länge jag orkar hålla en fart strax under 4 min/km.

4 kommentarer:

Hempa sa...

Går ju att ställa klockan efter dina 400-ingar :-)

Ett pass närmare sub40... ;-)

Mats T sa...

Grymt jämna och snabba intervaller

Mathias sa...

Klockrent!

Lennart sa...

Hempa - Ja, visst blev det jämna och fina tider. Det ser ganska positivt ut mot 40 nu, men vi får avvakta morgondagens pass :-).

MVH

Mats - Tack och välkommen hit till min blogg!

MVH

Mathias - Med tanke på Hempas kommentar var det där rätt fyndig :-). Kanske kan tillägga att jag kände mig "urstark" :-).

MVH