lördag 10 september 2011

Att leva i nuet på Kistaloppet

Planen inför Kistaloppet var att öppna hårt och springa fort hela tiden. Tänkte att jag skulle tillämpa principen att "leva i nuet" i sin mest extrema form. Det betyder att jag skulle springa i sub 4-fart så länge det gick. Det betyder också att jag inte skulle bry mig om vad som hände för 30 sekunder sedan, och om jag såg en backe 200 meter längre fram skulle jag inte bry mig om det, för det skulle hända i framtiden. Det viktiga var att hålla sub 4-fart nu. Inte bekymra mig om vad som händer sen. Det som skulle hända sen, fick helt enkelt hända sen.

Bansträckningen går genom Kista galleria. Här skulle vi springa in i gallerian.....
Det gick inte att springa sub 40 på Kistaloppet. Tiden blev 41:01 på en bana som som inte var lika snabb som jag hade förväntat mig. Banan kanske inte innehöll så många "riktiga backar", dvs branta backar, men det fanns flera partier på banan som präglades av ett " långt och svagt motlut". Idag hade jag inte möjlighet att hålla sub 4-fart i dessa partier, trots att jag fick god hjälp av Morgan med farthållningen. Jag försökte dock, men det kostade på för mycket. Efter 7.5 kilometer kände jag att det inte kommer att fungera för då hade jag precis forcerat ett "långt och svagt motlut" i för hög fart. Här drog jag på mig för mycket mjölksyra och var tvungen att dra av på farten.

.... och här skulle vi springa ut.
Trots att jag missade sub 40 så är jag nöjd med tiden 41:01. Jag var faktiskt närmare sub 40 än vad tiden visar, och jag upplevde inte banan så snabb som jag hade hört att den skulle vara. Utöver de "långa och svaga motluten" gick banan dessutom på 3-4 kilometer grus, inte på asfalt som jag tror mig ha läst någonstans.

Jag ser positivt på dagens resultat. Planen med "att leva i nuet" höll faktiskt ganska länge, men tyvärr orkade jag inte i backarna på andra halvan av loppet. Jag tror inte heller att jag hade klarat sub 40 om jag tog det lite lugnare på första halvan av loppet för att spara på krafterna. Kanske hade tiden blivit 30 sekunder bättre, men backarna på slutet kändes för tunga för att det skulle bli sub 40.

Att Morgan var med idag har jag redan nämnt, men jag träffade också Mathias för första gången, trots att vi bara bor någon kilometer ifrån varandra. Det var en rolig bekantskap, och det blir säkert några gemensamma intervallpass på Vallentuna IP någon gång i framtiden. Då hoppas jag att Peter, som vi också träffade idag, följer med.

10 kommentarer:

Hempa sa...

Bra jobbat! Kanonbra pass inför Hässelby, samma prestation/kapacitet hade kunnat leda dig under 40 på den banan. Kunde inte springa idag men tänkte på er kl 14 när starten gick.

hokke sa...

Grattis till nytt pers! Om jag tolkar allt jag läst om Kista vs Hässelby så borde du ha sub 40 som i en liten ask den 16/10.

Olov sa...

Hejsan.
Leva i nuet.... Bra tänkt, ska jag tänka på i kommande tävlingar.
Intressant och roligt inslag att springa genom gallerian.

Jag tycker du jobbade på bra idag och jag tror nog att du kan "subba" (som min fru brukar formulera sig) på Hässelbyloppet.

Lars sa...

Helt rätt taktik och ett väl genomfört lopp. Nu kan du fokusera på träningen fram till Hässelby istället för att fundera på vad du vad bloggen ska heta efter sub-40.

Staffan sa...

En bra tid och ett riktigt bra pass trots att det inte blev sub de magiska 40. Det verkar på många bloggar som om banan var ganska tungsprungen och på en plattare bana kommer du springa fortare!

Magdalena sa...

Hej Lennart! Det var kul att träffa dig idag på Brottbyrundan!

Lennart sa...

Hempa - Tack för omtanken Hempa :-). Jag tänker ungefär som du :-).

Hokke - Jag hoppas du har rätt och tack för att du påpekade att det var pers. jag nämnde inte det i inlägget :-).

Olov - Jag hoppas du har rätt och du, ordet "subba" kanske ska användas lite försiktigt av killar så att det inte blir några missförstånd.

Lars - Japp, det är precis vad jag ska göra.

Staffan - Japp, ett bra pass blev det och lite tyngre än vad jag förväntade mig var det. Dock ska jag bli så pass bra så att denna typ av banor inte skapa problem för sub 40.

Magdalena - Det var kul att träffa dig och Jörgen också :-).

Erik sa...

Erik: Kul att träffas och bra jobbat. Tyckte också att motluten var riktigt sega. Missade helt att det fanns en tävling längs banan där man kunde plocka morötter från ett träd för att kunna vinna priser fr Sony Ericsson. Tyder på att man var lite för fokad på racet.
Lycka till i fortsättningen. Kanske ses i Hässelby. Filmsnuttarna blev kul!

Erik sa...

Kul att träffas och bra jobbat. Tyckte också att motluten var riktigt sega. Missade helt att det fanns en tävling längs banan där man kunde plocka morötter från ett träd för att kunna vinna priser fr Sony Ericsson. Tyder på att man var lite för fokad på racet.
Lycka till i fortsättningen. Kanske ses i Hässelby. Filmsnuttarna blev kul! Lägger upp dem på den nystartade bloggen inom kort.

Lennart sa...

Hej Erik!
Jag ska kolla in din blogg och filmsnuttarna. Kul intitiativ!

Jag missade också den där tävlingen med morötterna. När du skrev om den var det första gången jag hörde talas om den :-).

Jag länkar upp din blogg!