lördag 3 september 2011

3*3200 m intervaller på bana

Idag genomförde jag ett testpass inför Kistaloppet. Det är ett testpass definierat av McMillan. Enligt McMillan´s teori skall en löpare som klarar av att springa 3*3200 meter i planerad tävlingsfart på milen, med 5 minuters vila mellan varje intervall, också klara av att genomföra kommande millopp i samma fart. Testpasset skall genomföras ca två veckor innan tävlingen, men för mig blev det en vecka innan tävlingen. Jag hoppas dock att det inte påverkar mitt resultat på Kistaloppet och att jag hinner återhämta mig ordentligt.

Det här passet var ett riktigt mördarpass och min målsättning inför passet var att hålla sub 4-fart på intervallerna. Efter passet var jag helt slut, och efter den sista intervallen låg jag och flåsade på gräsmattan så att det hördes lång väg, men jag kände mig samtidigt riktigt nöjd eftersom farten på intervallerna blev 3:58 min/km, 3:59 min/km och 3:59 min/km. Detta trots att min vila "bara" var 3 minuter istället för 5 minuter som McMillan anger.

Även fast jag klarade av testpasset, med kortare vila, så gav det här passet mig ett par saker att fundera på, och det är:
  • Hur viktigt det är att huvudet är med och att våga ligga och pressa i den här farten. På de två sista intervallerna kändes de tre sista varven riktigt tunga, men det fungerade ändå. Det var till och med så att de två sista varven förmodligen var de snabbaste, och det även fast jag kände mig riktigt trött. Slutsatsen är att "våga ligga och pressa".
  • Jag kan absolut inte säga att jag kommer att klara sub 40 på grund av att jag klarade det här testpasset. Jag har dock förstått vad som kommer att krävas av mig mentalt nästa vecka, och att det kommer bli riktigt tufft på Kistaloppet! 
  • Jag fick slita riktigt ordentligt idag, och att springa i sub 4-fart en hel mil utan vila känns svårt. Jag känner mig väldigt tveksam, men jag kommer att försöka, eftersom McMillan säger som han säger.....
Jag såg att Hempa också skriver om McMillan´s förberedande pass inför ett millopp. Det är en mer utförligare beskrivning, det skiljer sig lite mot vad jag har läst, och mot det passet jag sprang idag, men i stort är det samma sak. Läs Hempa´s inlägg här.

12 kommentarer:

Johan Renström sa...

Det ser lovande ut:)

Hempa sa...

Snyggt!! Gick tillbaka och letade i min träningsdagbok och fann samma pass som du körde idag fast på landsväg. Snittade 3:54 min/km en månad innan maran och var god för en tid runt 38:30 på milen i dåvarande form. Var rejält slutkört efter passet. Kanske kan ge dig lite ökat självförtroende...
Vilket nr av RW läste du om passen*4?

Lennart sa...

Johan - Jag hoppas det. Det var i alla fall länge sen jag var så här nära sub 40 :-).

MVH

Hempa - Tack! Nu känns det lite bättre :-).

Tyvärr har jag städat lite bland mina tidningar och då kastade jag många gamla nummer av RW. Jag kommer ihåg att jag gjorde något av dessa testpass på löpband inför Nyårsloppet så det borde vara ett av de sista numrerna förra året (2010). Troligtvis tidningen som kom i okt eller nov.

MVH

Tomas sa...

Härligt jobbat Lennart! Måste vara grymt bra för pannbenet med ett sånt pass. Något jag helt klart måste testa så småningom. Hoppas vi ses på Kistaloppet.

Mathias sa...

Det stod i december numret 2010 av Runners World. McMillans 8 veckors program för pers på 10 kilometer. Ja, jag försöker också följa det programmet inför Hässelby.
För mig blir det 400:ingar på IP nästa vecka inför Kista.

Lennart sa...

Tomas - Det här var ett riktigt bra pass för pannbenen :-). Prova gärna det men ta det efter Kistaloppet. Nu är det nog lite för nära inpå.

Hoppas också att vi ses på Kistaloppet.

MVH

Mathias - Tack för att du talade om vilket nummer det var :-).

Lycka till på 400-ingarna! Ska bli intressant och se hur du upplever 3*3200 m senare :-).

MVH

Mathias sa...

Usch ja, 3*3200 tar jag i oktober. Sen alltså.

Ingmarie sa...

Du verkar verkligen vara i ditt livs form! Härligt!

Lars sa...

Du verkar stark, Lennart! Vi får helt enkelt tro att McMillan vet vad han skriver om.

Lennart sa...

Mathias - Ska bli kul att följa :-).

MVH

Ingmarie - Mmm, vi får se, men jag hoppas att du har rätt.

MVH

Lars - Tack! Vi får hoppas på det. Blir det inte sub 40 på lördag försöker jag igen på Hässelbyloppet :-).

MVH

anneliten sa...

Usch vad jobbigt det låter! Och vad tuff och modig du är som ger dig på sub-40 milen. Jag springer hellre långt och sakta tror jag. Men å andra sidan heter inte min blogg "Milen sub 40"...

Ett gigantiskt lycka till!

Lennart sa...

Annelie - Tack! Jag tycker att du springer både långt och fort :-). Jag är imponerad av din tid på din senaste mara :-).

MVH