söndag 18 september 2011

Ont överallt!

Idag deltog jag på Vallentuna Friidrotts klubbmästerskap på 800 meter, som jag sprang på tiden 2:43, och det här loppet måste avsluta den senaste tidens tuffa tränings/tävlingsperiod. Jag känner att det inte går längre nu. Kroppen skriker efter vila. Jag summerar de 8 senaste dagarna nedan:
  • Lördag: Kistaloppet, 10 kilometer i 4:06-fart, plus upp/nerjogg.
  • Söndag: Återhämtningsjogg, 5 km i 5:45-fart.
  • Måndag: Vilodag.
  • Tisdag: Klubbmästerskap i terränglöpning, 7.8 kilometer i 4:15-fart, plus upp/nerjogg.
  • Onsdag. Vilodag.
  • Torsdag: 19.7 kilometer, varav 10 kilometer i terrängspår, i 5:02-fart.
  • Fredag: 8*1000 m i en snittfart av 3:57 min/km, plus upp/nerjogg.
  • Lördag: Friidrotts tränarutbildning med mycket praktik vilket innebar att jag fick springa många korta ruscher på mellan 10-15 meter. Dagen innehöll många övningar i häcklöpning, starter och "lekar", och även om det bara var en utbildning ville nästan alla "vinna" och satsade allt. Vi kan ta startövningen som ett exempel. Startövningen var bara en "startövning", det fanns varken mål eller tidtagning, men av någon anledning blev det tjuvstarter hela tiden och många ville komma först till gymnastiksalens vägg. Dagen innehöll inget riktigt träningspass, men de korta ruscherna tog mycket på baksidan av låret och "rumpan".
  • Söndag: Klubbmästerskap på 800 m, på tiden 2:43, plus totalt 6 kilometer upp/nerjogg i 5:30-fart.
På dagens upp/nerjogg märkte jag den här veckan har slitit på kroppen. Vaden är stel och det gör ont i nästan varenda muskel. Det drar lite på baksidan av höger lår, vilket jag för tillfället tolkar som träningsvärk. Känner mig stel på framsidan av låren. Träningsvärk i "rumpan"........ Ja, listan kan göras lång.

Nu blir det dock en lugnare träningsvecka där kroppen får kurera sig lite och tillgodogöra sig den här veckans träning. Det känns som att det inte är långt till skador nu........

10 kommentarer:

Olov sa...

Skönt att ha lite skön vila efter en intensiv period.
Låter kul att tävla på så korta distanser som omväxling. Har du tävlat på 800m innan?

anneliten sa...

Lyssna nu på kroppen! Allt annat är dumt.

Lennart sa...

Olov - Nej, jag har aldrig tävlat på 800 m förut. Planen var att göra varje varv (400 m) på 1:24 vilket är den farten jag kör 400-ingar på. Dock blev det 1:21 (lite drygt) per varv och tufft var det :-).

Annelie - Jag håller med dig till 100%. Allt annat än vila och lugn träning är bara dumt...

anneliten sa...

Kanske behöver du tvätta kläderna i lavendeldoftande tvättmedel :-)

Lennart sa...

Annelie - Ha, ha, den var bra :-). Jag kanske provar nu i veckan och talar om för dig om det hade någon lugnande effekt. Du kanske får tvätta kläderna en gång till med annat tvättmedel innan LL :-)

Ingmarie sa...

Det är inte "mycket" som behövs för att få ont. Några nya övningar och man märker att det visst finns mer än bara löparmuskler i kroppen. ;-) Klokt att ta det lite lugnt nu. Planerar du kuta Lidingö?

Mathias sa...

Du verkar ha kört hårt i veckan. Får köra intervallerna på egen hand antar jag.

Lennart sa...

Ingmarie - ja, det brukar göra ont överallt när jag inte har spelat fotboll på länge. Ny övning, nya muskler....

Mathias - Ja, Det blir inga intervaller innan helgen i alla fall. Hoppas att du hade det skönt i Turkiet.

Ingmarie sa...

Och LL? (P.s. Bad Gastein var bara en vecka före LL. :-) )

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Nej, det blir inget LL för mig. Vet inte riktigt varför jag inte är anmäld men jag kommer inte att springa.

Jag satsar just nu på lite fartträning inför Hässelbyloppet och efter det ska jag ställa om till maraträning inför Londan marathon :-).

MVH