tisdag 20 september 2011

Distanslöpning

Det var länge sen jag sprang ett helt vanlig distanspass. Den senaste tiden har jag nästan bara sprungit tävlingar, intervaller, återhämtningsjoggar och långpass. Idag gav jag mig dock ut på ett helt vanligt distanspass. Det blev 12 kilometer på en snittfart av 4:48 min/km.

Det var inga krusiduller alls idag. Efter att ha öppnat de första 6 kilometerna i 4:55-fart ökade jag lite på hemvägen, och när jag stängde av klockan visade den att jag hade sprungit de avslutande 6 kilometerna i 4:41-fart. Så enkelt.

Det finns inte så mycket att säga om dagens pass, men efteråt reflekterade jag lite över hur skönt det är att vara ute och springa nu. Det är lagom varmt, luften är frisk och några träd börjar bli gula. Det är väldigt uppfriskande.

10 kommentarer:

Morgan sa...

Märkligt - jag springer nästan enbart helt vanliga distanspass. Det är väl därför du blir bättre och bättre, medan jag... springer distanspass.

Ingmarie sa...

Nu såg jag att du inte ska springa LL. :-)Vad blir nästa lopp?

Andreas sa...

Hittade din blogg idag, kul med någon mer i en liknande situation som har en liknande målsättning!

Lennart sa...

Morgan - Du är inte så dålig. Tror att Kistaloppet inte var helt rättvist. På Hässelby, då tar vi det :-).

Ingmarie - Det blir Hässelbyloppet och sedan har jag inget inplanerat. Jag tänkte börja med träningen inför London Marathon efter Hässelbyloppet.

Tipsa gärna om någon tävling så kanske jag kan komma dit. Sicklaloppet kanske är intressant. Jag får se.

Andreas - Alltid kul med nya läsare. Kikade in lite på din nya blogg. Den ser intressant ut :-) och jag ska föja dig på din resa mot sub 40.

Lennart sa...

Ingmarie - Det blev lite fel. Sicklaloppet kanske går lite tidigt så vi får se....

Tipsa gärna om något lopp som går efter Hässelbyloppet.

Mathias sa...

Håller med Morgan. Jag springer också mycket distans tror jag. Körde faktiskt ett likadant distanspass som du igår, andra 4km snabbare än de första 4km. Fast jag hade ett annat snitt...
Fredag blir det 4k Lidingöstaffet.

Andreas sa...

Härligt när det flyter på och känns enkelt! Och faktiskt, i år är första gången för mig, så håller jag med om att höstluften och de gula träden är uppfriskande. Älskar annars sol, vindstilla och 30 grader. :)

Lennart sa...

Mathias - Mmm, distanslöpning är ju hela grunden så jag borde köra lite mer. Sista tiden är dock ett undantag. Hoppas att det gick bra på Lidingö!

Andreas - Hu, 30 grader och sol gillar inte jag. Då föredrar jag nästan minusgrader :-).

Cathis sa...

Visst känns det nästan som en belöning att få springa ett distanspass.

Lennart sa...

Cathis - Visst känns det som en belöning men nu vill jag prata lite om dig.....

Välkommen hit förresten och jag läste lite på din blogg. Jag kunde inte kommentera men jag tycker att din berättelse var väldigt gripande. Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och det ska bli kul att följa din väg mot Tjurruset och Lidingöloppet nästa år.

Verkligen kul att du har funnit löpningen och Lycka till!