söndag 2 oktober 2011

39 kilometer löpning på två dagar

Helgen har varit bra. Jag har hunnit med många olika aktiviteter. Stressigaste dagen var igår men jag hann ändå med ett distanspass på 12 kilometer i 4:39-fart. Hade en en skön känsla genom hela passet och den efterföljande stretchingen fick jag prioritera bort. Jag hann helt enkelt inte med den utan efter passet var det raka vägen in duschen.

När jag stressade igenom duschen kom jag och tänka på Gunde Svan som effektiviserade hela sin tillvaro, inklusive att duscha, torka och klä på sig. Vad jag kommer ihåg demonstrerade Gunde sin "effektiva dusch och torkning" i ett TV-program som gick för länge sen. Vilket TV-program det var kommer jag inte ihåg men jag tror att Gunde lyckades med att duscha och torka sig på ca 1-minut, men så snabb var inte jag.

Idag var planen att springa ett långpass över 27 kilometer vilket det också blev. Farten på passet hamnade på 5:02 min/km med en sista kilometer på ca 4.25. Det hela gick fint och totalt 39 kilometer löpning kunde skrivas in i träningsdagboken den här helgen.

Nästa vecka blir det lite mer fokus på fart igen inför Hässelbyloppet. Jag vill hinna med ett intervallpass på 3*3000 meter samt ett intervallpass på 12*400 meter.

9 kommentarer:

Ingmarie sa...

Programmet var "Berg flyttar in". :-) Det han "kom på" har jag alltid gjort. ;-)

Lennart sa...

Ingmarie - Var det i det programmet!? Hade jag aldrig gissat :-).

Erik sa...

Fast han uppfann ju grejen mycket tidigare. Han beskrev det väldigt omsorgsfullt (på gränsen till maniskt) i sin bok. Hur ser dina pass ut för övrigt inför Hässelby? Tycker inte du ska springa längre än max 11 km i snabbdistansfart nästa helg. Men det är bara min ringa åsikt :)

Unknown sa...

Jag får känslan av att allt Mr Svan gör gränsar till det maniska...

Hur känns det i kroppen nu inför attacken på sub40! Upplägget med lite långa intervaller låter bra. Vila upp formen lite sedan?

Det blir ingen start för mig - mitt sub40- lopp får komma nästa säsong. Men då jävlar!

Lycka till i Hässelby - jag kommer att följa det med spänning.

/Liljeros

Lennart sa...

Erik - Jag tycker du hade en bra åsikt! Jag hoppas på att springa 3*3000 m på onsdag/torsdag och 10*400 meter på lördag. Efter det blir det vanliga distanslöpningar (ev med fartökning ner till tävlingsfart den sista km bara för att behålla fartkänslan) den sista veckan innan Hässelbyloppet.

Liljeros - Tack! Jag följer dig och din kamp mot Hälsporren också. Hoppas att du bli av med den snart så fixar du sub 40 i vår :-).

Mathias sa...

Du kör McMillans långa test!Intressant att se om det stämmer. Själv kommer jag köra 1000singar. Men precis som du kör jag distans med fartökning.
Långsam dusch också.

Lennart sa...

Mathias - ja, det blir nog ett McMillantest men jag är faktiskt inte helt säker ännu. jag bestämmer mig nog imorgon innan jag drar igång.

Hoppas 1000ingarna gick bra idag :-).

mikael sa...

Extrem eller inte. Gunde var bäst i världen :)
Han tog väl bort några metalldelar från stavarna också för att de skulle bli lättare :)

Lennart sa...

Mikael - Är man inte lite extrem så kanske man inte blir bäst som Gunde blev :-).