torsdag 20 oktober 2011

Vart är jag på väg?

Idag sprang jag ett distanspass över 11.5 kilometer i 4:32-fart. Det var iskallt ute. Det började blåsa, det började regna, och jag var genomblöt när jag kom hem. Varför var jag ute och sprang i det här vädret? Vad var meningen med det här?

För att få lite struktur på tankar, eller livet i övrigt, kan det ibland vara bra att ställa sig frågorna "vad vill jag göra här i livet?" eller "vart är jag på väg?". När man vet svaret på dessa frågor brukar det vara lite lättare att definiera målsättningar och utifrån sina målsättningar också strukturera och forma sin tillvaro. 

För min egen del är jag på väg till London. Jag ska vara där den 22 april 2012, och då ska jag springa ett maratonlopp under 3:10, dvs 4:29 min/km. För att klara det tänkte jag till en början träna med följande 3 nyckelpass som grund:
  • Ett intervallpass, troligtvis mest långa intervaller i tävlingsfart på 5 och 10 kilometer. Här kan också ett backpass eventuellt läggas in.
  • Ett längre snabbdistanspass, till exempel 15-20 kilometer i 4:20-4:30 min/km.
  • Ett långpass på ca  25-30 kilometer i lugn fart.
Mellan ovanstående pass är planen att fylla på med distanslöpning och återhämtningsjoggar. Förhoppningsvis innebär ovanstående också att jag inte tappar så mycket milfart över vintern.

Jag tänkte inte strukturera mer än så. Det får räcka. Jag vill ju inte bli en strukturfascist. Dock känns dagens träningspass i "regn och rusk" lite mer försvarbart. Nu vet jag vad meningen med dagens träningspass var. Dagens träningspass var ett i raden av träningspass jag måste genomföra för att springa London marathon under 3:10.

Vart är du på väg, och hur gör du för att nå dit?

4 kommentarer:

Mathias sa...

Kanske mot Berlin Halvmarathon?

Henrik sa...

Jag är på väg mot sub-4 timmar och ska börja med att samla kilometrar i regn och rusk och förhoppningsvis även en del sol.

Ingmarie sa...

Just nu mot NY. :-) Och mot att alltid sträva efter att vara hel och frisk så jag kan kuta tills den dag jag dör. :-)
Lovar maila snart. kanske är du sugen på långpass i helgen? :-)

Lennart sa...

Mathias -
De tror jag är ett fint lopp. Hempa verkade haft jättetrevligt när han var där. Kul!

Henrik - Bra Henrik. 4-tim blev någon psykisk barriär för mig. Jag klarade det på 3:e försöket :-). Sen när jag hade klarat 4-tim så var det lätt att kapa ytterligare 40 minuter..... Konstigt men så var det :-).

Ingmarie - NYCM! Det bästa så klart och hel kommer du att vara! Jag mailade tillbaka :-).