fredag 7 oktober 2011

Tankar som springer

På dagens distanspass över 11.5 kilometer i 4:46-fart var det inte bara kroppen som sprang. Tankarna sprang iväg också. I tankarna sprang jag Hässelbyloppet. Jag öppnade de första kilometerna i 3:58-fart och passerade 5 kilometer på tiden 19:40. Jag slet uppför backen vid 7 kilometer och ökade de sista två kilometerna. Sluttiden blev 39:25. I tanken sprang jag alltså sub 40 på Hässelbyloppet.

För att beskriva dessa tankar brukar de professionella använda ord och begrepp som "mental uppladdning", "visualisera dig loppet" eller "skapa positiva målbilder". Andra kanske kallar det för att "drömma". Vem som har rätt vet jag inte. Det kanske beror på hur realistisk tanken är. Dock tror jag att det har en positiv effekt.

6 kommentarer:

hokke sa...

39:25 låter som en alldeles lagom tid, kör på det :)
Det här med "backen vid 7km" låter däremot lite oroväckande för min egen del, jag har aldrig hört talas om backar i Hässelbyloppet förr...

Staffan sa...

Jag tror mycket på det där med mentala målbilder, jag har gått imål på Stockholm Marathon, hundratals gånger ;)

Och Hokke, det som Lennart beskriver, på den sjunde kilometer kommer ett motlut, det är inte brant alls och kanske knappt ens en backe men ett segt motlut som känns när man redan sprungit över halva loppet i hög fart!

Olov sa...

Härligt att drömma bort sig när man är ute o springer.
Nu har du ju i stort sett sprungit Hässelbyloppet i år, och dessutom på en fin tid =)
När är Hässelbyloppet Nr2? Nästa helg?
Kör hårt nu...

Lennart sa...

Hokke - OK, då kör jag på det. Angående den där "backen" jag nämner är det precis som Staffan säger i sin kommentar. För att vaara lite mer exakt så tror jag att den är vid ca 7.5 kilometer.

Ja just det. Jag kan inte kommentera din blogg. Bara så att du vet.

Staffan - Tack för klargörandet angående "backen". När det gäller målbilder tror jag att de flesta tänker som du och jag. Jag har också gått imål på maran många gånger....

Olov - Ha, ha. Ja men, det räker nog inte att tänka :-). Det ska göras också :-).

Lennart sa...

Olov - Glömde! Kan inte kommentera din blogg heller.

Staffan - Vi har haft kontakt via jogg så du vet hur det ligger till :-).

Olov sa...

Hmmm, lurigt. Hoppas att det bara är tillfälligt att det inte funkar.