söndag 9 oktober 2011

Lugna 400 m intervaller

Idag sprang jag "lugna 400 m intervaller". Det har jag aldrig gjort förut och det kan låta lite motsägelsefullt med "lugna 400 m intervaller". 400 m intervaller brukar vara riktigt jobbiga och mjölksyran sprutar ofta ut genom öronen, men så var det inte idag. Idag sprang jag varje intervall 3-4 sekunder långsammare än normalt.

Syftet med passet var att träna fart och behålla fartkänsla, men samtidigt minimera risken för skador och risken för att träna för hårt inför Hässelbyloppet. I normala fall brukar jag springa en 400-ing på ca 84-85 sek, dvs 3:30-fart, men idag blev det snarare 88-90 sekunder vilket motsvarar 3:40-fart eller strax över.

Tiderna per intervall blev 1.29 - 1.28 - 1.27 - 1.30 - 1.29 - 1.30 - 1.30 - 1.29 - 1.29 - 1.29 - 1.29 - 1.25. Jag hade så klart orkat springa några till men jag nöjde mig med 12 repetitioner.

Träningen inför Hässelbyloppet är klar nu. Det finns inte så mycket mer att göra och kommande vecka fokuserar jag på uppladdningen inför Hässelbyloppet. Fram till torsdag kommer träningen att bestå av lugn distanslöpning. Eventuellt lägger jag in en fartökning sista kilometern men det beror lite på hur det känns. På lördag, dagen innan Hässelbyloppet, blir det endast en lugn jogg kompletterat med några stegringslopp. Sen får vi se hur det går på söndag. Det ska bli väldigt spännande, men framförallt väldigt roligt!

4 kommentarer:

Erik sa...

Inspirerande läsning, Lennart!
Ditt upplägg i veckan ser kanon ut. kom ihåg att vila och sova ordentligt också!
Ses i Hässelby!

Lennart sa...

Erik - Tack! Visst ses vi i Hässelby! Det ska bli kul, det verkar vara många som ska dit :-).

Robban sa...

Jag kommer också dit... tar med mig Jonatan in och hejar... Tänkte stå vid km 2 och 7... alternativt km 2 och målgång... har inte bestämt mig riktigt... Lycka till i kampen mot klockan...

Lennart sa...

Robert - Tackar! Jag tycker att vid 2 km och mål låter bäst :-). Kul!