måndag 24 oktober 2011

Nu kör vi igen

Höstvädret inspirerar till träning utomhus. Lördagens långpass i höstprakt, och Staffans obanade terränglöpning, har inspirerat mig de senaste dagarna.

I söndags bestämde jag mig för att springa obanat. Det var länge sen. Tänkte att jag skulle springa i lugn takt och låta terränglöpningen fungera som en återhämtningsjogg efter lördagens långpass.

Inte obanat här, men sånt här kan man mötas av ute i terrängen.....
Det blev totalt 30 minuter lugn löpning i fantastisk natur. Ett helt lagom pass med tanke på långpasset dagen innan.

Idag var jag dock sugen på att springa lite fortare. Jag tog mig ner till Vallentuna IP för att köra intervallpasset Djävulsstegen. Passet finns beskrivet i RW, men för er som inte läser den tidningen så går passet till enligt:
  • 1500 meter, i tävlingsfart på milen, jogga en minut
  • 1500 meter, sex sekunder snabbare än tävlingsfart på milen, jogga två minuter
  • 1500 meter, tolv sekunder snabbare än tävlingsfart på milen, jogga i två minuter
  • 1500 meter, femton sekunder snabbare än tävlingsfart på milen
De första två intervallerna gick bra och tempot blev 3:59 min/km respektive 3:53 min/km. Efter den tredje intervallen, som gick i 3:48-fart, var jag mycket tveksam till om jag skulle orka med ytterligare en fartökning på den sista intervallen. Jag gav allt och lyckades genomföra den sista intervallen i 3:44-fart. Ett riktigt härligt pass.

Oavsett hur inspirerad jag blir av höstvädret så måste jag nog vila ett par dagar nu. Jag kommer bara att göra mig illa annars......

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

det är när det känns som bäst man ska vila. Och det är också då det är som svårast... Fina bilder! :-)

Lennart sa...

Ingmarie - Du har så rätt. Hoppas att du är på bättringsvägen.