måndag 30 maj 2011

Träning efter maran

Det sägs att man ska ta det lugnt med träningen efter en mara. Jag är helt säker på att det stämmer. Visst, man kanske klarar sig från skador om man har tur, men jag vill inte chansa. Efter förra årets mara började jag träna för hårt, för tidigt, och jag tror att det låg bakom benhinneinflammationen jag fick i slutet av juni. Senare under hösten fick jag också problem med vaderna. Troligtvis var dessa problem besläktade med varandra.

Jag tänker inte göra om samma misstag i år också, så någon löpning har det hittills inte blivit men......... Jag är anmäld till Stockholm Triathlon den 21 augusti och nu har jag ett par veckor där jag kan träna lite mer simning och cykling och det har jag redan börjat göra. I söndags blev det 20 minuter återhämtning på cykel och idag blev det simning, 3*500 meter crawl, på Gym och Sim här i Vallentuna.

Planen för resten av veckan är nu att genomföra ett pass löpning (5 km lugnt) och två pass cykling. På det här sättet tränar jag den centrala kapaciteten och jag tror att min löpning kommer att gynnas av det.

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Det är inte bar afysiskt man behöver en paus. Även psyket behöver det!
By the way, hur har det gått med dina vader? Äter du magnesium? Släppte det?

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Visst behöver psyket också vila men.... Det konstiga är att jag är träningssugen :-). Tur att jag vet bättre :-), för annars hade jag säkert varit ute redan nu :-).

Japp! Jag äter magnesium och vaderna är bättre :-).

MVH