tisdag 17 maj 2011

Distanslöpning och Runrundan

Idag började nedtrappningen/uppladdningen inför Stockholm Marathon. Det blev ingen helvila utan nu gäller det att hålla marafarten i kroppen samtidigt som mängden minskas. Det avspeglade sig på dagens distanslöpning över 12 km. Farten de första 6 kilometerna var ca 4:40 min/km och de avslutande 6 kilometerna var farten ca 4:30 min/km. Summerat blev det 12 km i 4:34-fart, vilket dock är lite snabbare än tänkt marafart. Det hela kändes ganska bra men jag tror att söndagens långpass satt i benen.

I övrigt finns det en artikel om Runrundan, som är en halvmara som går här i Vallentuna den 2 juli 2011, i vår lokaltidning. Det roliga med artikeln är att det också finns en väldigt stor bild på ett antal löpare som springer på en friidrottsbana. Den bilden är tagen på Arenamilen och jag syns klart och tydligt i bilden. Jag är ganska nöjd med bilden för jag hade ett snyggt löpsteg (ingen hälisättning här inte....). Tycker det var ganska kul att vara med på bild.... :-).

I övrig så finns det en bra skriven inbjudan till Runrundan här och jag tycker att ni ska titta på den. Det vore kul om några bloggare eller läsare dök upp. Jag tycker också att loppet ligger ganska bra kalendermässigt och vad jag vet finns det inte så många lopp i Stockholm i början av juli. Roslagsnatta (5 km) går dock 5 dagar senare och det loppet tänker jag springa också...... Det blir fullt upp i början av juli..... :-).

9 kommentarer:

hempa sa...

Blir ingen Runrunda för mig. Om jag tävlar då blir det Semesterloppet (10K) i Mariefred.

Roslagsnatta, vilken typ av bana är det? Kuperat/grus etc

Lennart sa...

Hej Hempa!
Ja, Semesterloppet funderade jag på förra året men nu när det finns en tävling på närmare håll så tar jag den. Jag vill också ha en rättvisande tid på halvmaran.

Roslagsnatta är asfalt och en normal 5 km bana. Kupering? Jag tycker inte det men visst, det fanns en uppförsbacke.... :-)

MVH

Anonym sa...

Måste fråga dig vad "full klassindelning" betyder? Du skrev om det i min blogg tidigare men jag förstod inte vad du menade. Och inte lyckades jag googla fram det heller.. :-)

Jaså, jo en uppförsbacke kan man väl leva med :-)

Lennart sa...

Hej Hempa!
Jag håller med. Det var inte lätt att hitta på nätet. Dock har begreppet "full klassindelning" används men det betyder att löparna delas i i åldersklasser. Jag får använda Stockholm Marathon som exempel.

Stockholm Marathon har följande ålders­­klasser för herrar och damer: Seniorer (födda 1972– 1993), 40 år (1967–1971), 45 år (1962–1966), 50 år (1957–1961), 55 år (1952– 1956), 60 år (1947– 1951), 65 år (födda 1946 eller tidigare).

Alla lopp har inte den här "klassindelningen" men ställer du upp i ett lopp (5 km, 10 km eller halvmara) tror jag att du skulle hamna högt upp i resultatlistan för din åldersklass (till exempel Herrar 35 eller Herrar 40).

Startmilen i Örebro tror jag (osäker på om det verkligen är så) är en tävling där alla (eller de flesta) åldersklasserna finns.

Finns det åldersklasser tycker jag att du ska anmäla dig i "rätt åldersklass" och inte bara "Män motion" eller "Män tävling".

Det kanske inte var lätt att utläsa allt det här ur min kommentar men det var det jag menade :-)

MVH

Mathias sa...

Runrundan för mig såklart Lennart. Kommer inte följa med dig bakhasorna på banan men vi kan väl ses i målet efteråt.

Lennart sa...

Hej Mathias!
Jag förstod nästan det. Som Vallentunabo är det helt klart en roligt lopp att delta i.

Klart att vi ska hälsa efter loppet :-).

MVH

Ingmarie sa...

Runrundan är trevlig! Har jag kutat massor av gånger. Kanske blir det även i år... :-)

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Det vore jättetrevligt om du besökte Vallentuna för att springa Runrundan. Du kanske kan marknadsföra och signera din bok då. Om du har lust kan jag fråga om det går bra :-)

MVH

Ingmarie sa...

Tror du någon skulle vara intresserad så absolut! :-)