torsdag 5 maj 2011

19.7 km i 4:32-fart

Jag har en runda som är 19.7 km lång. Av dessa 19.7 km är 10 km kuperad terränglöpning i spåren vid Täby IP och 9.7 km är lite lättare asfaltslöpning. Den senaste månaden har jag sprungit den här rundan två gånger i 4:39-fart vilken motsvarar en tid på ca 1:31:30. För någon dag sedan tänkte jag att jag ska prova att springa den här rundan på en tid under 1:30 och idag tänkte jag försöka.....

Planen var att hålla strax under 4:30-fart på asfalten och strax över 4:30-fart på terränglöpningen. Jag klockade de första 3.3 km (asfalt) på 14:42 vilket betydde att jag avverkade dem i 4:27-fart. Det var helt enligt plan men nu börjar utmaningen med 10 km kuperad terränglöpning, vilket inte bör avverkas på så mycket mer än 45 min.

För inte så länge sen såg jag en "tråd" på Funbeat där de försöker lista de jobbigaste spåren i Stockholm. Flera av de spåren som nämns i den tråden har jag sprungit. Skavlötens 10 km spår nämns men inte Täby IP´s 10 km spår. Det är lite konstigt för det är samma spår i ca 5 km och av den delen de inte har gemensamt, så tycker jag att Täby IP´s spår är lite jobbigare. Hur som helst forcerade jag backarna med korta snabba steg och jag försökte hålla fart över varje backkrön. Återhämtningen fick ske mellan backarna samtidigt som jag försökte hålla så hög fart det gick. Helst 4:30-fart..... Jag gjorde 10 km spåret på tiden 45:23 vilket jag tycker är helt godkänt.

Jag var rätt trött efter terrängspåret men lyckades hålla farten de avslutande 6.4 km och när jag kom hem och stängde av klockan visade den 1:29:14 vilket motsvarar 19.7 km löpning i 4:32-fart.

Nästa gång ska jag försöka avsluta den här rundan under 4:30 min/km....

4 kommentarer:

Mathias sa...

Bra jobbat Lennart. Formen är fortsatt bra. Jo, Täby IP 10:an är tuff med backträningsbacken i början och "åsen"" man får springa upp och nerför några gånger i mitten av banan. Imponerande att nå det snittet i sådan tuff terräng. Lidingöloppsträning!

Peter sa...

Imponerande fart (som vanligt)!
Håller med om att Täby IP-milen är tuffare än Skavlöten. Man får ju dels startbacken och den låååånga backen innan milarna går ihop extra.

Jag hade som vana att löpa Täby IP-milen varje söndag i hårt tempo i flera år så jag känner det spåret bra. Har även löpt det baklänges flera gånger. Alltså inte med mig baklänges utan tagit spåret moturs :-)
/Peter

Anonym sa...

Bra jobbat!! Härligt att du bara blir bättre och bättre! Lär bli ett grymt pers på onsdag! :-)

Lennart sa...

Hej Peter och Mathias!
Jag misstänkte att ni kände till spåret. Vi har säkert sprungit förbi varandra tidigare utan att ha kännt till varandra.

Ruggit bra träning är det :-)

Appropå ingenting så har jag sett Maria Akraaka där 2 gånger och Malin Ewerlöf 1 gång...

Hej Hempa!
Tackar men det blir nog inget pers, eller, kanske lite då men... Jag är lite orolig för vaden eller andra skador så jag går och spånar på en feg plan... :-)

Planen innebär att öppna första 5 km i 4:15-fart för att sedan gå lite fortare sista 5 km, dvs ingen sub 40 satsning...

Maran är viktigast :-)

MVH