lördag 21 maj 2011

Distanslöpning, 15.9 km i 4:36-fart

Idag blev det en planenlig distanslöpning på 15.9 km och återigen sprang jag lite snabbare än tänkt. Snittempot på dagens runda blev 4:36 min/km.

Nu börjar "marathon-nojan" också komma. Kändes inte benen väldigt tunga idag? Kommer jag verkligen kunna springa så här fort (nästan) på maran? Frågorna kommer att står obesvarade fram till nästa vecka men...... Är det inte det här som är lite av tjusningen med maran också? Den här osäkerheten infinner sig inte riktigt på kortare lopp.

Nu återstår det två träningar innan maran. På måndag ska jag springa en runda på 12 km, lite snabbare än tänkt marafart. Troligtvis hamnar farten på 4:30-4:35 min/km. Den sista träningen innan Stockholm Marathon blir på torsdag och då planerar jag 5 km lätt löpning med en avslutande km på 4:30.

Vad tror ni om det?

9 kommentarer:

anneliten sa...

Låter definitivt som du är i mycket god form!

Hempa sa...

Enbart två träningspass och 6 dagar kvar till maran. Du är i magisk form och kan njuta hela vägen fram till maran.

Man blev ju inte direkt mindre tävlingssugen efter all inspriation som flödar efter Gbg-varvet... :-)

Petra sa...

Japp, är helt klart med dig i marahton-bubblan! Paranoid, egocentrisk och uppstressad till max är mina symptom! Men det kommer att gå jättebra nästa lördag, det känner jag på mig! :)

Peter sa...

Jag planerar också två till pass, troligtvis ti-on då jag gärna vill ha två löpfria dagar innan lopp.
Jag kör nog 14km på tisdag med 10km i maratempo och sen 8-10km lätt återhämtning på onsdag.

Jag testade mitt maratempo i tisdags med dåligt resultat. Det kändes tuffare än vanligt och pulsen var mycket högre. Det oroar, men det kan ha varit en tillfällig svacka så jag testar igen på tisdag och är sen beredd att sänka målsättningen på maran om det känns tungt även i loppet.

Det skall bli kul att springa en mara för första gången. Det gör man bara en gång :-)

Lennart sa...

Hej Anneliten!
Vi får hoppas på det. jag såg att du också hade drabbats av marathonnojan...

MVH

Hej Hempa
Hoppas det och visst! Det var några ruggiga resultat på Gbr-varvet. Synd bara att man inte kan använda inspirationen för att gå ut och genomföra ett tröskelpass :-).

MVH

Hej Petra!
Ja, den där symptomen bådar ändå gott :-). Det kommer att gå bra för dig!

MVH

Hej Peter!
Det kan vara pollen (Ek) som påverkar känslan just nu. Det kan vara därför det känns lite tyngre.

Du kommer att gilla maran. Den måste upplevas :-).

MVH

Mathias sa...

Uppladdningen ser bra ut, Lennart! Ta med dig all träning du har i kroppen och ha en positiv löparupplevelse på lördag.

Staffan sa...

Det ser som sagt riktigt bra ut Lennart, perfekt formslipning på det där lördagspasset! Det ska bli spännande att följa dig på lördag!

Lennart sa...

Hej Mathias!
Jag är helt tvärsäker på att det blir positivt på lördag.

Kul att du fick till ett sån bra lopp på Varvet! Grattis :-).

MVH

Tack Staffan!
Följer du "dramat" på plats eller följer du det hemmifrån :-)?

MVH

Staffan sa...

Hej igen,

Det kan bli så att jag kommer upp till Östermalms IP innan och sedan tittar på en del av loppet, har inte bestämt ännu.