söndag 8 maj 2011

32 km i 4:56-fart

Tänkte faktiskt genomföra helgen långpass redan igår men av olika anledningar blev det idag istället. Trots att det var fullt upp igår så blev det nya aktiviteter inplanerade idag. I morse väcktes jag av orden "Pappa, kan vi åka och fiska idag?". Innan jag hade vaknat och tänkt igenom det hela så hade jag lovat att åka och fiska..... Man ska hålla vad man lovar så det var bara att försöka få ihop långpass och fiske på bästa sätt.

Den planerade fiskturen gjorde att jag kände jag mig lite stressad inför långpasset. Tempot blev då förmodligen lite högre än vad det hade blivit annars. Det gjorde dock inte så mycket för känslan var väldigt bekväm genom hela passet. Det känns som att jag kan ligga och springa i 5-min fart hur länge som helst.....

Första 27 km gjordes på exakt 2:15:00 vilket ger ett snittempo på 5:00 min/km. Sista 5 km ökade jag tempot och när jag stängde av klockan efter 32 km visade klockan att den avslutande fartökningen hamnade på 4:32-tempo, vilket måste anses vara helt enligt plan.

Summerat blev långpasset 32 km på tiden 2:37:58 vilket ger ett snittempo på 4:56 min/km. Nu är det bara ett långpass kvar innan maran och det känns faktiskt ganska bra.... :-).

Kan som avslutning också säga att vi fick en liten abborre.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jösses vad stabilt! Måste kännas tryggt att få till såna där kanonpass med tre veckor till start! :-)

Olov sa...

Grattis till fångsten =)

Vi fick till nästan lika långt långpass i nästan samma tempo idag.

Hur har du tänkt lägga upp ditt sista långpass?

Olov

Lennart sa...

Hej hempa!
Ja, det känns bra men det bästa är att jag inte kände av vaden någonting :-).

MVH

Tack Olov :-).
Angående sista långpasset har jag inte bestämt mig ännu. Funderar fortfarande men förmodligen ett 27-30 km pass men tempot har jag ingen aning om ännu. Återkommer till det....

MVH

Anonym sa...

Jag tycker också det är skönt att monsterpassen ( > 30km med fatökning) börjar ta slut. Jag planerar ett sista nästa helg sen får det vara nog ett tag.
Har du bestämt målsättning för denna mara?
/Peter

Lennart sa...

Hej Peter!
Ja, jag håller med. Det räcker nu med långpass för ett tag.... :-).

Min målsättning är sub 3:20 men vi får se hur det går.... Det får bära eller brista :-).

MVH

Ingmarie sa...

Ruskigt bra! 3.20 klarar du absolut! Hur känns vaden?

Lennart sa...

Tack Ingmarie!
Vaden känns bra. Är dock lite orolig inför onsdagens millopp.

Magnesium kanske gjorde susen :-) eller om det var massagen :-)

MVH

Lars sa...

Ja, där ser man. Så fort man lägger sig i bloggskuggan så duggar inlägg om kanonpass tätt.

Springer man så långt i det tempot samtidigt som man känner sig "väldigt bekväm", så vet man att formen är på topp.

Lennart sa...

Hej Lars!
Ja och du fick själv till ett bra pass på Kungsholmen runt såg jag :-).

jag är inte så orolig för formen och orken. Den kommer att finnas där den 28:e. Jag är oroligare för att vaden kanske börjar göra ont under loppet men.... Nedtrappningen de sista 2-veckorna borde göra vaden bra...

MVH

Robban sa...

Ser onekligen bra ut inför maran... Lycka till på onsdag...