söndag 15 maj 2011

Jag ångrar vad jag skrev...

Jag ångrar vad jag skrev efter förra veckan långpass. Då skrev jag att "det kändes som att jag kan springa i 5-fart hur länge som helst". Det måste jag ta tillbaka idag. Dagens långpass på 30 km var tungt. Riktigt tungt. Sista 20 kilometerna gick visserligen lite fortare än de första 10 kilometerna men jag fick kämpa för att springa i 5:00-fart. Jag har ingen aning om varför det var så tungt idag. Jag slarvade dock lite med maten igår så det kanske var orsaken. Det kanske också berodde på att Arenamilen satt i benen. Vad vet jag..... Jag tänker inte analysera det alltför mycket utan jag känner min kropp och vet vad den kan. Jag är inte särskilt orolig inför maran och ett par veckor.

Dock är det vid såna här tillfällen skönt att ha träningsdagboken tillhands. Om jag summerar de långpass över 30 kilometer jag har gjort i år så ser det ändå ganska bra ut. Nedan följer en sammanställning:
  • 110227, 30,10 km 02:49:22 5:38 min/km
  • 110306, 30,10 km 02:50:28 5:40 min/km
  • 110320, 32,10 km 02:48:15 5:14 min/km
  • 110402, 35,00 km 03:03:12 5:14 min/km
  • 110410, 35,00 km 02:59:35 5:08 min/km
  • 110501, 35,00 km 03:02:39 5:13 min/km
  • 110508, 32,00 km 02:37:58 4:56 min/km
  • 110515, 30,10 km 02:29:47 4:59 min/km
Med ovanstående pass i benen kommer det säkert att gå bra på maran den 28:e maj. Jag har också ett antal 20 kilometerspass som har gått i strax över 4:30-fart och ett 27 kilometerspass i 4:37-fart så jag vet att det finns i kroppen. Det är jag helt säker på.

Nu börjar nedtrappningen inför maran och kommande två veckor kommer jag att titta mycket på Janne Holmen's 3:15 program i Runner's World. De programmet kommer att bli styrande för min träning de närmaste veckorna.

10 kommentarer:

Olov sa...

Hej.
Det är klart att det är segt ibland. Jag tror nog att det kommer gå gallant det här.
En imponerande mängd med pass över 30 km du fått ihop.

Anonym sa...

Grymt starkt att du fått ihop en så ansenlig mängd med långpass över 30 km! För mig är det sjukt imponerande att orka nöta helg efter helg.

Som du skriver, du vet vad du kan och behöver inte oroa dig. Maran kommer gå galant!

anneliten sa...

Vilken fart! Du kommer krossa 200 minutersmålet med råge! För det går ju oftast fortare på tävling.

Mathias sa...

Härligt att se hur snittfarten sjunker för varje 30 km du gjort i år. Bara det måste ju kännas som en seger Lennart. Ser lite cykel i passloggen. Kommer du köra lite cykel också fram till maran?

Peter sa...

Jag hade också ett segt långpass idag. Jag skyller på Kungsholmen Runt och 2 andra tuffa pass i veckan.
Nu är det nertrappning och på maran kommer vi att vara bra mycket piggare i benen.

Lennart sa...

Hej Olov!
Ja, och jag hoppas att det betalar sig på maran... :-).

MVH

Hej Hempa!
Exakt men sub 200 kommer jg att få slita för. Det vet jag... :-).

MVH

Hej Anneliten!
Ja, vi får hoppas det! Ser vi varandra där på slutet så får vi "peppa" varandra.. :-)

MVH

Hej Mathias!
Eventuellt lite cykling imorgon som återhämtning men inte annars.

Dock kommer det bli en hel del cykel och simning de två närmaste veckorna efter maran. Det brukar vara bra att låta benen vila lite efter en mara...... Sen blir det lite mer löpning för att förbereda Runrundan :-) och Roslagsnatta i början av juli.

Hej Peter!
Kloka ord. Visst kommer benen att vara piggare på maran.

Vad är det de säger "ett dåligt genrep ger succe på premiären".... :-). OK, kanske inte funkade riktigt men du förstår säkert... :-).

MVH

Unknown sa...

En imponerande samling fina långpass! Tror du inte att det är ganska bra att du är lite "nertränad" nu för att sedan toppa upp formen de sista två veckorna? Misstänker att det blir ett rejält pers nu på maran. Lycka till!

/Johan

Lennart sa...

Hej Liljeros!
Jag hoppas att du har rätt. Det kanske till och med är positivt :-).

MVH

Johan Renström sa...

Jag tror också du är nedtränad och nu kommer superkompensationen :)

Lennart sa...

Hej Johan och välkommen hit!
ja, då säger vi det... :-). En annan asspekt som är bra är att jag nu är inställd på att det kommer att bli riktigt jobbigt... :-).

MVH