måndag 9 maj 2011

Arenamilen, återhämtning och triathlon

Imogon är jag upptagen med annat så det kommer att bli lite tyst här imorgon men på onsdag hoppas jag på att hinna med ett kort inlägg om hur det var på Arenamilen.

Om någon känner sig sugen på att springa Arenamilen så går det att efteranmäla sig till loppet på Vallentuna IP fram till ca 45 min innan start. Det står att läsa här. På grund av skaderisken kommer jag förmodligen inte att våga chansa och göra en hundraprocentig satsning på Arenamilen. En hundraprocentig satsning skulle innebära att försöka hålla 4:00-fart från start. Min plan för loppet är att öppna första 5 km i 4:15-fart för att sedan försöka öka farten på den andra halvan av loppet. Jag hoppas på att min plan kan ge en sluttid runt 41-42 min. Hoppas bara att vaden håller......

I övrigt har jag anmält mig till Stockholm Triathlon, olympisk distans (1500 m simning, 4 mil cykel och 10 km löpning), som går den 21 augusti. Start, mål och växlingsområde är vid Sjöhistoriska museet och banan ser inspirerande ut. Den här anmälan fick också konsekvenser för dagens återhämtningsträning som bestod av 20 min cykling....... :-)

10 kommentarer:

Lars sa...

Cykling är en suverän förm av återhämtning. Körde lite drygt 40 minuter idag.

Men där går gränsen för mig. Triathlon framstår som en helt omöjlig uppgift. Det ska bli mycket spännande att följa din resa fram till 21/8!

Lennart sa...

Hej Lars!
Ja, cykling är bra. Skonsamt också... :-).

Vet du mer..... Jag är helt säker på att du fixar ett triathlon :-)!

MVH

Olov sa...

Se där ja, nya mål och utmaningar. Låter kul o intressant att följa din "Triathlonresa"
Lycka till på arenamilen

Lennart sa...

Tack Olov!
Det kommer nog att gå bra på Arenamilen :-)

Vill också vara tydlig med att jag satsar inte på triathlon utan det är bara en "rolig grej".

MVH

Staffan sa...

Banlöpning sliter är min begränsade erfarenhet, manar till pre-mara försiktighet!!

Thriathlon - finns inte på världskartan att jag också skulle hinna med att träna cykel och simning OCKSÅ och att byta ut löppass i min redan begränsade mängd går också bort men visst är det kul att cykla ibland, i mitt fall främst i skogen på min MTB

Lennart sa...

Hej Staffan!
Är du inte van vid underlaget kan det säker "slita" lite mer. Underlaget på bana år mer "aktivt" och ger en annan respons om säkert kan slita.

Förstår att du inte hinner med att träna alla moment inom triathlon och det kommer inte jag heller göra men.... det finns en plan och troligtvis tid för annan träning snart.... jag återkommer till det :-).

MVH

Mathias sa...

Roligt att du tar steget och testar Triathlon Lennart. Har hört av triatleter att just Stockholm Triathlon är den tävling de rekomenderar för "testare".
Banlöpning, återhämtning på cykel och Triathlon. Det är inte direkt standarduppladdningen inför Marathon. Intressant!

Petra sa...

Ska bli kul att läsa om dina framsteg inom triathlon i augusti! Du är verkligen laddad nu - roligt!!

Peter sa...

Låter kul med Triathlon. Jag har en dröm om en Ironman innan 50 (4 år kvar). Jag simmar lite då och då och nöta lite sadel i 18 mil kan väl inte vara så svårt :-)
Men först måste jag orka med några maror.

Lennart sa...

Hej Mathias!
Jag har bestämt mig för att göra återhämtningsträninen på cykel för att spara vaderna lite men annars så är det uppladdning inför maran som gäller... På fredag och söndag blir det löpträning :-)

MVH

Tack Petra!
Ja, visst börjar det kännas att maran närmar sig. Det här med triatholn gör jag mest för att prova.... Har faktiskt länge gått och funderat på det så nu blir det av :-).

MVH

Hej Peter!
Ja, Järnmannen finns där men jag har inga planer på den. Tycker dock att du ska satsa på din dröm och se till att anmäla dig när du känner dig redo :-). Ett antal maratonlopp är nog bra att ha som grund.

MVH