torsdag 19 maj 2011

Positiv dålig karaktär

Löpning är inte alltid så enkelt. Lätt distanslöpning kan vara svårt. Idag till exempel. Idag tänkte jag springa en lätt distanslöpning över 12 km i 5:00-fart. Det var svårt. Det var så svårt att jag inte klarade det. Det blev 12 km i 4:39-fart istället.

Är jag dålig för att jag inte klarade 12 km i 5:00-fart, eller är det så att jag helt enkelt är för bra för att springa 12 km i 5:00-fart? Svår fråga, men jag har nog helt enkelt lite dålig karaktär när det gäller att springa långsamt. Hmm, "dålig karaktär när det gäller att springa långsamt", det lät inte heller bra.... Orden "dålig karaktär" har en negativ klang och de orden brukar man använda när man inte "lever som man lär" eller inte "gör som man säger" alternativt  inte "gör som man planerar", etc.

Eftersom jag inte tror att resultatet på maran påverkas nämnvärt av dagens pass, kanske man kan säga att jag idag hade en "positiv dålig karaktär" eftersom jag sprang 12 km i 4:39-fart, när jag hade planerat att springa 12 km i 5:00-fart. Nej, nu skojar jag lite.........

Nästa träning blir på lördag och då ska jag springa 14-15 km i lugn fart och då ska det också bli lugn fart......

8 kommentarer:

Ingmarie sa...

Känslan är viktigast. :-)

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Precis :-) och känslan var bra :-)

Jag tror att lite kortare rundor i tänkt marafart (som idag) inte skadar nu. Efter helgen tror jag att det det dock bör bli ännu lugnare.

MVH

Daniel sa...

Inte lätt det där! ;)
Håller också med om att känslan får styra. Brukar själv köra på puls och försöka hålla den låg om det är lugnt som gäller.

Tror det kommer gå kanon för dig på maran. Din träning har sett riktigt bra ut så känn en trygghet i det när du står på startlinjen! Snart går startskottet!!! :)

Lennart sa...

Hej och Tack Daniel!
Det kommer nog att få bra. Bara jag håller mig frisk.....

MVH

Anonym sa...

Få löpare lider av "problemet" att inte kunna springa tillräckligt sakta :-)

Du verkar vara i grym form och lär fara fram som en virvelvind på stockholms gator nästa lördag!

Lennart sa...

Hej Hempa!
ja., jag vet :-). Dock tycker jag du gav ett bra svar på din blogg gällande Mcmillian. Jag har nog en tendens att springa för fort på intervaller också.....

Formen börjar jag bli osäker på. Känner mig tung och seg. Beror nog på att jag har dragit ner lite på träningen men det ska bli riktigt skönt med ett pass i morgon :-).

MVH

Hempa sa...

Pre-mara-nojan börjar infinna sig alltså... Jag menar, du känner dig tung och seg. Helt normalt enligt vad jag läst mig till :-)

Lennart sa...

Hej Hempa!
ja, jag känner till det och du.... Jag har sprungit maran 7 gånger tidigare men...... Ingen mara är den andra lik.....

MVH