Jag kommer att sikta på att hålla en jämn fart, vilket i mitt fall kommer att vara 4:40-fart. Om jag klarar av att hålla farten hela vägen ger också 4:40-fart ett par minuters marginal till min måltid på sub 3:20. Skulle jag känna att jag har krafter kvar (mot förmodan) vid 35-36 kilometer kommer jag att öka. Skulle jag känna att jag inte kan hålla 4:40-fart på slutet så har jag några minuters marginal mot sub 3:20 vilket förhoppningsvis ändå räcker....
Jag kommer att äta och dricka det som bjuds längs banan, men vid vätskekontrollerna som passeras efter ca 27 km (Gröna Lund) och 35 km (Norr Mälarstrand) kommer jag att försöka äta en gel.
I övrigt är det inte så mycket. Jag kommer att utnyttja mina tidigare erfarenheter från Stockholm Marathon. Mycket är redan sagt och skrivet om Stockholm Martahon och alla har sina egna erfarenheter men, om jag summerar lite av mina erfarenheter som jag kommer att utnyttja så:
- På första varvet är inte de stigningar, banprofilen visar, så farliga. De stigningar jag syftar på är Västerbron och stigningen från Stadshuset, vid ca 12 km, fram till 15 km markeringen. Dock är det viktigt att inte springa för fort i dessa stigningar utan jag måste fortfarande ha kontroll på pulsen.
- Inte bli lurad av att det känns så lätt att springa på Valhallavägen (andra varvet). En gång kände jag att "det här går hur bra som helst" och ökade farten över Gärdet och Djurgården för att sedan ta slut fullständig på Söder Mälarstrand vid ca 32 km. Det var lite orutinerat.... :-)
- Backarna ute på Gärdet och Djurgården är tyngre än vad man tror och här kommer jag att ta det försiktigt.
- När Västerbron passeras på andra varvet är det den lilla "knixen" vid Långholmen som är jobbigast. Väl uppe på bron brukar det gå ganska bra....
- På andra varvet är sträckan från Stadshuset, vid ca 37 km, fram till 40 km passeringen riktigt tung. Många höjdmeter ska tas och här kan energidepåerna ta slut fullständigt. Det här är banan och loppets absolut jobbigaste del. Detta är anledningen till att jag ska försöka få i mig en gel vid vätskekontrollen som passeras vid 35 km.
8 kommentarer:
Hej och tack för alla fina tips.
Jag har plöjt igenom allt som finns att läsa om maran nu. Men nu ska jag försöka koppla av och bara njuta.
Stort lycka till på lördag, kanske vi ses.
Hej Lennart, jag hoppas att du hittar samma styrka jag hittade ute på Djurgården förra året när jag gick om farthållarna för 3:15 och sedan höll ett högre tempo hela andra halvan!!
Du kommer otroligt väl förberedd, tänk på det när det trots allt börja ta emot där vid 34km någonstans.
Stort lycka till!!
Ser ut som en genomtänkt taktik. Jag kopierar den men lägger till 30 sekunder per kilometer. Vågar inte chansa på 4.55-tempo, som jag känner mig nu.
Tack för alla goda råd. Frågan är bara hur man nu ska komma i håg allt. Lycka till på lördag!
Hej och Tack Olov!
Önskar detsamma till dig!
MVH
Hej Staffan!
Tackar och ja, det är den senare delen av loppet jag är nervös för men vi får se vad sm händer.
Hoppas att vi ses innan start.
MVH
Hej Lars!
Du känner bäst själv men jag tror att du kan bli överraskad över hur bra det kommer att gå :-).
MVH
Hej Johan!
Ja, att tänka på allt är nog svårt men ta det lugnt bara. Maran börjar efter 30 kilometer :-).
MVH
Lycka till på maran nu! Du har tränat bra och det kommer gå superbra! :)
Kör så det ryker! Du fixar det Lennart!!!
Tack Daniel!
MVH
Tack Petra!
Lycka till själv!
MVH
Skicka en kommentar