onsdag 25 maj 2011

Strategi och erfarenheter

Jag fick några kommentarer i det förra inlägget angående vilken strategi jag har på Stockholm Marathon. Min strategi är egentligen inte så svår utan den går ut på att snabbt komma in i mitt eget tempo och fokusera på mitt eget lopp utan att försöka "ta rygg" på farthållare eller andra.

Jag kommer att sikta på att hålla en jämn fart, vilket i mitt fall kommer att vara 4:40-fart. Om jag klarar av att hålla farten hela vägen ger också 4:40-fart ett par minuters marginal till min måltid på sub 3:20. Skulle jag känna att jag har krafter kvar (mot förmodan) vid 35-36 kilometer kommer jag att öka. Skulle jag känna att jag inte kan hålla 4:40-fart på slutet så har jag några minuters marginal mot sub 3:20 vilket förhoppningsvis ändå räcker....

Jag kommer att äta och dricka det som bjuds längs banan, men vid vätskekontrollerna som passeras efter ca 27 km (Gröna Lund) och 35 km (Norr Mälarstrand) kommer jag att försöka äta en gel.

I övrigt är det inte så mycket. Jag kommer att utnyttja mina tidigare erfarenheter från Stockholm Marathon. Mycket är redan sagt och skrivet om Stockholm Martahon och alla har sina egna erfarenheter men, om jag summerar lite av mina erfarenheter som jag kommer att utnyttja så:
  • På första varvet är inte de stigningar, banprofilen visar, så farliga. De stigningar jag syftar på är Västerbron och stigningen från Stadshuset, vid ca 12 km, fram till 15 km markeringen. Dock är det viktigt att inte springa för fort i dessa stigningar utan jag måste fortfarande ha kontroll på pulsen.
  • Inte bli lurad av att det känns så lätt att springa på Valhallavägen (andra varvet). En gång kände jag att "det här går hur bra som helst" och ökade farten över Gärdet och Djurgården för att sedan ta slut fullständig på Söder Mälarstrand vid ca 32 km. Det var lite orutinerat.... :-)
  • Backarna ute på Gärdet och Djurgården är tyngre än vad man tror och här kommer jag att ta det försiktigt.
  • När Västerbron passeras på andra varvet är det den lilla "knixen" vid Långholmen som är jobbigast. Väl uppe på bron brukar det gå ganska bra....
  • På andra varvet är sträckan från Stadshuset, vid ca 37 km, fram till 40 km passeringen riktigt tung. Många höjdmeter ska tas och här kan energidepåerna ta slut fullständigt. Det här är banan och loppets absolut jobbigaste del. Detta är anledningen till att jag ska försöka få i mig en gel vid vätskekontrollen som passeras vid 35 km.
Personligen tror jag att det är sträckan från Stadshuset, vid ca 37 km, fram till 40 km markeringen som kommer att avgöra om jag klarar sub 3:20 eller inte. Efter 40 km passeringen brukar jag på någotvis hitta energi igen......

8 kommentarer:

Olov sa...

Hej och tack för alla fina tips.
Jag har plöjt igenom allt som finns att läsa om maran nu. Men nu ska jag försöka koppla av och bara njuta.

Stort lycka till på lördag, kanske vi ses.

Staffan sa...

Hej Lennart, jag hoppas att du hittar samma styrka jag hittade ute på Djurgården förra året när jag gick om farthållarna för 3:15 och sedan höll ett högre tempo hela andra halvan!!

Du kommer otroligt väl förberedd, tänk på det när det trots allt börja ta emot där vid 34km någonstans.

Stort lycka till!!

Lars sa...

Ser ut som en genomtänkt taktik. Jag kopierar den men lägger till 30 sekunder per kilometer. Vågar inte chansa på 4.55-tempo, som jag känner mig nu.

Johan Renström sa...

Tack för alla goda råd. Frågan är bara hur man nu ska komma i håg allt. Lycka till på lördag!

Lennart sa...

Hej och Tack Olov!
Önskar detsamma till dig!

MVH

Hej Staffan!
Tackar och ja, det är den senare delen av loppet jag är nervös för men vi får se vad sm händer.

Hoppas att vi ses innan start.

MVH

Hej Lars!
Du känner bäst själv men jag tror att du kan bli överraskad över hur bra det kommer att gå :-).

MVH

Hej Johan!
Ja, att tänka på allt är nog svårt men ta det lugnt bara. Maran börjar efter 30 kilometer :-).

MVH

Daniel sa...

Lycka till på maran nu! Du har tränat bra och det kommer gå superbra! :)

Petra sa...

Kör så det ryker! Du fixar det Lennart!!!

Lennart sa...

Tack Daniel!

MVH

Tack Petra!
Lycka till själv!

MVH