onsdag 1 maj 2013

Tusingar i överfart

Jag fokuserar på långa intervaller. Intervaller jag gärna springer på bana. Som idag. Idag blev det tusingar i överfart på Vallentuna IP.

Det blev 8*1000 meter på tiderna 3:45 - 3:41 - 3:44 - 3:41 - 3:44 - 3:45 - 3:43 - 3:43. Snittvila på 1:40.

Ett sub39 pass? Jag vet inte. Tävlingsfarten på Arenamilen är 3:54 min/km, dvs 10 sekunder långsammare per kilometer, och då utan vila. Det blir spännande.

Nu blir det lugnt fram till på lördag. Då ska jag springa Kungsholmen Runt. En halvmara. Tar det som en träning. Ingen maxinsats. Planen är 4:15-fart.

9 kommentarer:

hokke sa...

Hmm, jag kanske skulle ta rygg på dig på lördag :)
Jag planerar också 4:15-fart men i mitt fall kommer det att vara betydligt närmare en maxinsats.

Lennart sa...

Håkan - Gör det! Vi får se om jag orkar också :-). 4:15-fart är ändå en sub40 prestation enligt vissa omräkningstabeller.... :-).

Håkan sa...

Snygga intervalltider!
Målet för Arenamilen blir ju bara att lägga till två intervaller och ta bort pauserna emellan, hur svårt kan det vara? ;-)
Som du sade så är ju din måltid för Arenamilen nästan 10 sekunder långsammare så det tror jag du har i benen!

Jenny B sa...

Häftiga tusingar!

Hmmm. Är det inte väldigt lätt att en plan blir en målsättning? (Eller är det bara jag...)
Och är det inte väldigt lätt att ta i en liten aning för hårt för att uppnå ett mål, på bekostnad av ett viktigare mål?

Å andra sidan fungerar vi alla olika :-)

Lennart sa...

Håkan - Jag bygger min förhoppning på att 10 sekunder långsammare per kilometer utan vila är möjligt. Vi får se om två veckor... :-).

Jenny - Jag hoppas att jag förstår dig rätt nu, men om 4:15-fart blir för svårt på KHR så måste jag kunna planera om. Som du säger så är risken att jag börjar ta i förmycket stor. Det måste jag tänka på.

Tanken med KHR är att den inte ska gå fortare än att jag kan träna ganska hårt redan 5 dagar efter. Fortare än så vill jag inte springa..... :-).


Jag måste vara försiktigt på KHR :-)!

Jenny B sa...

Jodå, du förstod mig helt rätt :-)

Ibland kan det vara svårt att inte ge max för att nå ett mål - särskilt i en tävlingssituation.
Å andra sidan verkar du vara så fokuserad på Arenamilen, att du säkert kommer att springa klokt på KHR.

Lycka till!

Lennart sa...

Jenny - Jag ska tänka på den här kommentaren om jag hamnar i situationen att jag börjar ta i för mycket :-).

rundarocksaenform sa...

Grymt gjort!

Lennart sa...

Malin - Tack :-)!