torsdag 16 maj 2013

Minnen från Arenamilen

Ett starkt minne från gårdagen är alla mina klubbkamrater som hejade på mig vid varvning. Mina klubbkamrater måste vara världens bästa klubbkamrater. I 25 varv peppade de mig. Jag blev nästan generad. En hjälp som betydde jättemycket. Tack Mattias, Helena, Caroline, Göran, Dace, Håkan, Ola, Tobias, Per, Josefine, Micke, Tomas, Stefan, Torbjörn och alla ni andra. Ni är världens bästa klubbkamrater.

Ett starkt minne från gårdagen är tiden innan start. Jag minns att jag satt på läktaren och förberedde mig. Jag minns att jag växlade några ord med Fredrik Uhrbom. Jag minns att jag såg Per Gysing värma upp. Jag minns att jag undrade om Pers brorsa skulle vara med, men det var han inte.

Ett starkt minne från gårdagen är hela andra halvan av loppet. Jag var trött efter 5 km som jag sprang på 19:35. Hade negativa tankar, och sprang några varv långsammare än plan. Det blev varvtider på 1:35, och det hade jag inte råd med. Bet ihop och sprang några varv lite fortare än plan, de varven hamnade på 1:32, och då, då började jag växa. Jag blev starkare och starkare, och det gick fortare och fortare. Mäktig känsla att springa förbi andra löpare i ett betydlig högre tempo än vad de själva höll. Sista 5 kilometrarna sprang jag på tiden 19:15, 3:51-fart, och det är fort för mig. Det är så fort att det är ett personligt rekord över fem kilometer.

Ett starkt minne från gårdagen är helheten. Jag minns den fina vårkvällen, jag minns solen, jag minns alla trevliga människor, jag minns loppet, jag minns alla som kom fram till mig efter loppet och gratulerade mig, jag minns alla funktionärer, jag minns glädjen, och framförallt minns jag min plan. En plan som kan skrivas 93*25. En plan som gav en sluttid på 38:50.

Gårdagen kan jag summera genom att säga att jag nu springer milen på 38 minuter, och att jag förbättrade min miltid med 3 minuter och 16 sekunder på sju veckor och tre dagar. Det känns tungt att kunna säga så. Det känns riktigt tungt.

15 kommentarer:

Bjerg sa...

Jättegrattis! Detta är så otroligt inspirerande även för en fd löpare som mig (som aldrig igen kommer under 38-strecket)

mvh

Anders

Elin sa...

Det är otroligt grymt!!! Grattis!!!

Jenny B sa...

Fantastiskt rolig och inspirerande läsning!
Hoppas att du tar dig tid att verkligen njuta av din fantastiska prestation!

Lennart sa...

Anders - Tack! Kul att du säger så. Dina ord inspirerar mig :-).

Elin - Tack! Ta med dig det här till Göteborgsvarvet i helgen så springer du under 1:35!

Jenny - Tack! Jag njuter. Jag går och ler. Hela tiden går jag och ler :-).

hokke sa...

Mer än tre minuters förbättring på sju veckor är riktigt imponerande. Nästan ännu mer imponerande är att persa på 5 km på sista 5! Grattis!

Marianne sa...

Hej Lennart
Jättestort grattis!
Det var spännande att följa dig på din väg till det stora målet. Så fokuserat du har varit de sju veckorna!!!
Och till sist passade allt - träningen, ditt perfekt sätt att dela in loppet, tron på att drömmen skulle bli verklighet!
Imponerande!
Önskar dig att lyckovågen bär dig långt!


Lennart sa...

Hokke - Tack! De sista kilometrarna gick undan. Den sista kilometern på 3:45. Det var där jag tog de 10 sekunderna jag hade till godo :-).

Marianne - Tack! Ja, för mig var det lite spännande. Jag visste också att många följde så på slutet var det även lite pressande :-). Skönt att det gick bra :-).

Tron på sig själv kan ta en väldigt långt :-). Bara att bestämma sig för vad man vill göra, sätta mål, skaffa sig en plan, genomföra och tro på sig själv. Det kan bära en långt här i livet :-).

Önskar dig också lycka till!

Alexandra sa...

Är grymt impad av dig Lennart!! Jag får nog börja med Lennart träning fram över :D

Anonym sa...

Grattis Bra sprunget!
Kul att springa i V-tuna, även om jag själv hade hoppats på lite bättre tid
/Per Gysing

Anonym sa...

Så otroligt imponerande och inspirerande och se att du nått ditt mål. Bra jobbat.
//Mats E

Lennart sa...

Johnny - Ha, ha. Ja, lite så kanske :-).

Alexandra - Ha, ha, vad snäll du är, men vi har redan intervalltorsdag, och det tycker jag att vi fortsätter med :-).

Per - Tack! Kul att du kom ut och sprang. Jag är så imponerad av de prestationer som jag läser att du och Kenneth gör. Ni två är riktigt duktiga och bra förebilder. Ni verkar ha så roligt också :-)!

Jag tycker du sprang bra, även fast jag kanske misstänkte att du satsade lite högre (42:30?), men jag tror att du kommer igen. Vill du, och om du fokuserar på det, så tror jag att du kommer ner under 40 min på milen. 42:30 klarar du i närtid :-)

Mats - Tack! Ja, jag hoppas att det sprider sig :-). Jag hoppas andra tänker "jag kan också" :-).

Ingmarie sa...

Tungt?
Borde väl kännas lätt som en plätt att säga! :-)

Lennart sa...

Ingmarie - Ha, ha. Ja, det känns lätt att säga så också :-).

SnabbaFötter sa...

Stort grattis till en bra tid och grymt imponerande med så snabb andra halva!!

Lennart sa...

Kent - Tack! Ja, jag vet inte riktigt vad som hände där på slutet. Det gick väldigt bra :-)!