måndag 7 januari 2013

Second opinion

Jag har varit hos Jörgen och fått en second opinion på mitt onda i foten. Jörgens second opinion stämmer överens med Daniels first opinion som jag fick innan jul.

När first opinion stämmer överens med second opinion är troligtvis både first opinion och second opinion rätt. Det betyder att ingenting är trasigt i min fot, och att jag varken har Hälsporre eller Plantar Fasciit. Jag har bara spända och stela muskler, både i foten och i vaden.

Innan jag börjar träna löpning igen vill jag bli helt hundraprocentig. Det betyder att jag kommer att vila från löpningen i några dagar till, samtidigt som jag fokusera på massage, tåhävningar och stretching (vilket jag har slarvat med när jag var på skidresa).

På onsdag avser jag dock att köra ett pass på crosstrainer. Finns det en second opinion på det?

11 kommentarer:

Håkan sa...

Skönt att höra att det inte är något trasigt! Crosstrainer tror jag kommer funka bra eftersom det är så pass mjuka rörelser. Längdskidor kan nog fungera det också, där kan man ju även låta överkroppen ta mer genom att staka sig runt.

RZ sa...

Be någon som är stark rulla med http://rusta.se/traningshjul-p75101281.aspx på dina vader så skall du se på skön känsla och så kan du snart springa igen. Har du vissa spända partier så kommer ni båda att kunna känna dom när man rullar...

Mvh Roger

Lennart sa...

Håkan - Längdskidor tror jag också är bra. Problemet är att jag inte har några längdskidor :-).

Tänkte också på cykling, men det tror jag belastar vaderna på ett hårdare sätt. Jag provar crosstrainer.

RZ (Roger eller?) - Man kanske inte behöver ta i allt vad man har men det låter nästan lite brutalt :-)! Jag provar med händerna!

Josefin sa...

Så bra att det inte var hälsporre! Och klokt av dig att vila och rehabba några dagar till. Hoppas det spända snart går över så du får springa igen.

RZ sa...

Japp, Roger.

99spänn är det värt att prova, du kommer att spara in många tåhävningar.

RosaMilton sa...

Låter som en bra plan :) Börjar det kännas bättre?

Lennart sa...

Josefin - Tack! Hoppas du har rätt!

Roger - Idag köpte jag en annan pryl som påminner om det du länkade till. Den ser du här: http://www.energetics.eu/products/adiva-massage-roller_p325

RosaMilton - Tack för att du frågar, men nej. Det börjar inte kännas bättre. Det känns som förut.... :-(.

Ingmarie sa...

JA jag har!
Jag hade skippat crosstrainern och bara kört "viktlöst" för att låta de spända och trötta musklerna verkligen få vila.
Simma och/eller vattenlöp är mitt råd. Om det är något jag vet och kan så är det att fötter är känsliga.

Lennart sa...

Ingmarie - Om det är någon som kan det här så är det nog du. Tyvärr hann jag inte läsa din kommentar innan jag ränade så nu får jag hoppas på det bästa...

Ingmarie sa...

Finslipa på simtekniken, kör simintervaller, styrketräna, gå på yoga och kör vattenlöpningsintervaller. Sånt här händer alla som kutar förr eller senare men det sämsta man kan göra är att ge upp och sluta träna.Dels för att det är galet mycket jobbigare att komma igång igen och dels för att risken att bli skadad/få ont igen när man börjar om hundradubblas.
Håll i!
Kan jag kan du!

Lennart sa...

Ingmarie - Tack för alla bra synpunkter! Jag kommer absoult inte att ge upp träningen! I morgon blir det simning och gällande vattenlöpning måste jag hitta ett sätt att komma igång. Vattenlöpning är verkligen en träningsform jag tror på :-).