fredag 18 januari 2013

Att räkna längder

När jag springer intervaller har jag ofta svårt att hålla reda på hur många intervaller jag har sprungit. När jag simmar har jag ofta svårt att hålla reda på hur långt jag har simmat.

Har jag simmat 350 meter vid nästa vändning, eller är det bara 300 meter? Var det 350 meter vid förra vändningen, eller blir det 350 meter vid nästa vändning? Har jag simmat 400 meter vid nästa vändning, eller har jag simmat 350 meter? Var det 300 meter vid förra vändningen, blir det 350 meter vid nästa vändning?

Hur lång har jag simmat? Hur långt är det kvar? Viktiga frågor. Frågor som inte alltid är lätta att besvara. Tappar jag koncentrationen kan det bli tokigt. Idag tror jag att jag simmade 1000+2*500 meter crawl.

9 kommentarer:

Bjerg sa...

Simning är ju ett elände, vid löpning kan man iaf lägga en sten för varje intervall...

På din nivå har man ju oftast koll på hur lång tid varje intervall tar, och lägger du ihop det med intervallvilan så torde du kunna uppskatta hur många intervaller du kört. Alternativt har ju många (puls)klockor, som är vattentäta, en mellantidsfunktion, som du kan klicka efter varje intervall.

Håkan sa...

Samma här, brukar tappa bort mig efter runda 5 eller så. Men som sagts tidigare ar tiden den som får en till rätt uppskattning igen, om man nu inte springer på någon udda bana som är 317m lång eller så, så får det vänta till man laddar upp löprundan :-)

Henrik Drömmilen sa...

Ja, det är lätt att tappa bort sig. Speciellt antalet längder, man simmat. Hänger säkert lite ihop med att det efter ett tag känns som man får syrebrist i hjärnan.

Men det är ju inte hela världen om man simmar 1950 m eller 2050 m istället för de tänkta 2000 m. Huvudsaken är att man blir trött och tränad.

Lennart sa...

Bjerg - Att lägga en sten efter varje intervall har jag kört :-). Jag har också uppskattat med hjälp av tiden och det fungerar bra. Dock kan det bli lite struligt när man springer stegar.

Vid löpning är det bästa helt klart mellantidsfunktionen på klockan :-).

Angående träningsklocka så har jag en Garmin 910 med simfunktion som jag inte riktigt har lärt mig. Jag ska undersöka det :-).

Håkan - Ja, det har faktiskt hänt, flera gånger, att jag har sprungit en extra intervall utan att jag visste om det. Det såg jag när jag laddade upp passet :-).

Henrik - Ja, visst är det så. Man blir lite trött och tappar koncentrationen.

Vid simningen kanske det kan vara så att bristen på variation också gör att man börjar tänka på annat :-).

Ingmarie sa...

Pratade faktiskt om det där i dag. Måste vara skitsvårt. Särskilt om man kör 100x100m.:-O Men om man startar tex var annan minut så kan man ju lätt räka ut när man ska vara klar. :-)

Lennart sa...

Ingmarie - Varför pratade ni om 100*100 m intervaller? Handlade diskussionen om löpning (tror jag) eller simning?

Håller också med om att tidsbaserad start låter som en bra lösning för att hålla reda på hur många intervaller man har sprungit.

Hmm, låt mig se 100 intervaller och start varannan minut ger 200 minuter vilket är 3 timmar och 20 minuter. Det var inget dåligt intervallpass det :-)!

Mathias sa...

Vi använde kulram när vi körde intervaller under min aktiva karriär. Fast det var ju långt före vattentäta träningsklockor med inbyggd gps.

Lennart sa...

Mathias - Kulram! Underbart! Den var bra. Problemet med klockor som har GPS är att de inte fungerar inomhus :-).

Mathias sa...

:-)