söndag 13 januari 2013

Löparsyndromet

Jag har upptäckt ett psykologiskt fenomen. Fenomenet påminner om Stockholmssyndromet där gisslan i en gisslansituation börjar sympatisera med gisslantagaren.

Det psykologiska fenomenet jag har upptäckt kan vi kalla för löparsyndromet. Löparsyndromet innebär att en skadad löpare som är hänvisad till alternativa träningsformer, efter en viss tid, förlikar sig med de alternativa träningsformerna, och finner sin alternativa träning meningsfull.

Inom ramen för definitionen av löparsyndromet ligger också att löparen definierar målsättningar som inkluderar de alternativa träningsformerna. En vanlig målsättning för en löpare, vars alternativa träningsformer består av simning och cykling, är att börja träna mot ett triathlon.

Själv har jag inte riktigt fått löparsyndromet ännu, trots att jag idag simmade en tvåtusing fördelat på 1000+2*500 meter crawl.

7 kommentarer:

Ousa sa...

Jag får lite ont i magen av de du skiver samtidigt som jag är benägen att hålla med...*huh*

Bra kämpat i bassängen!

anneliten sa...

Du har det gott förspänt när löparsyndromet väl drabbar dig... Du kan ju både cykla och simma redan.

Andreas Åkesson sa...

Låter inte helt orimligt! (:

Unknown sa...

Hm, triathlon har ju varit mitt slutmål hela tiden. Ska "bara" bli en bra löpare först. Så det lär ju dröja...

Men det var duktigt simmat idag. 2000 meter simning borde ju till om med du räkna som riktig träning :-)

Lennart sa...

Åsa - Tack!

Anneli - Mmm, ja, allt är relativt. Även fast jag inte har fått diagnosen så tror jag faktiskt att jag har PF precis som du hade. Vi får se.

Andreas - Det gör inte det ;-).

Henrik - 2000 m simning är träning, helt klart. Jag blir hungrig efter det :-)!

Staffan sa...

Jag har ännu inte funnit någon annan träning som är i närheten av att kännas lika meningsfull som löpningen, skulle jag inte kunna springa p g a skada gissar jag att jag knappt skulle träna alls.

Simning känns alldeles för krångligt av logistiska skäl och för att cykla som träning behövs åtminstone en hyffsad racerhoj.

Lennart sa...

Staffan - Jag var nog som du förut, men jag har fått anpassa mig :-).

Jag tror att du skulle hitta en annan träningsform också om det skulle krävas. Jag har svårt att tro att du kan sitta still allt för länge :-).