onsdag 24 oktober 2012

Tusingar i 3:45-fart

Jag har inte gjort som jag har tänkt, och jag har inte gjort som jag har sagt. Jag har tänkt och jag har sagt, att jag ska träna lugnt efter Hässelbyloppet. Det har jag inte gjort. Jag hoppas att ingen känner sig besviken, för att jag inte har gjort som jag har sagt.

Istället för att träna lugnt efter Hässelbyloppet har jag sprungit Ursvik Extreme, jag har sprungit 200 m intervaller med 100 m joggvila, jag har sprungit ”koordinations-back-varv”, och idag fortsatte jag att göra någonting annat än vad jag har sagt. Jag sprang ett pass tusingar.

Tusingar kan jag. Jag vet precis hur jag ska springa. Ursprungsplanen för mina tusingar är 8 repetitioner i 3:50-fart med två minuter gåvila. Om det känns bra ökar jag farten, eller också kortar jag vilan. Det beror lite på.

Idag kändes det bra. Vilan kortades direkt till 1:30 vilket jag behöll genom hela passet. Trots den kortare vilan kändes det fortfarande bra så jag ökade farten lite efter några intervaller. Tiderna på intervallerna blev 3:53 - 3:50 - 3:47 - 3:45 - 3:46 - 3:45 - 3:45 - 3:41.

Nu kommer jag att ta det lite lugnare i några dagar. Jag börjar med att ta en vilodag imorgon, för att sedan träna lugnt resten av veckan. Det är i alla fall så jag har tänkt att jag ska göra......

6 kommentarer:

Andreas sa...

Nog kan du dina tusingar allt. :-)

Undra om det inte är lite av omvänd psykologi - genom att tala om för sig själv att man ska ta det lugnt så motiverar man sig att fortsätta?

Henali sa...

Fortsätt att träna på om det känns bra! Finns ingen anledning att ta det lungt mer än någon dag (utom möjligtvis inför tävling) om man inte har några krämpor.

Lennart sa...

Andreas - Ja, det kanske är så. Det sköna är att det inte finns någon press att träna utan det är helt avslappnat :-).

Henali - Hej, och välkommen hit! Det är så svårt att dra ner på träningen när det fungerar så bra :-). Dock kanske jag borde pulsera träningen lite mer bara för att hålla ihop långsiktigt också. I det långsiktiga perspektivet kanske det är dags för en lugnare period för att öka sen igen.

anneliten sa...

Men akta nu så att du inte skadar dig. Imponerande snabb är du hursomhelst.

Unknown sa...

Det kan nog vara smart att du tar det lite lungt några veckor. Det finns ju även andra träningsformer än löpning som du kan roa dig med, simning är min favorit, men det finns ju gruppträning, styrketräning och en massa annat. Vad du än gör så kommer det troligtvis gynna din löpning också.

Lennart sa...

Anneli - Tack, och du har helt rätt, jag ska akta mig för skador nu. Du vet hur Ingmarie brukar säga.... "Det är när det känns som bäst man ska bromsa" :-).

Henrik - Ja, jag kanske ska göra något annat. Simning är ett alternativ, och jag brukar simma iblad, men jag kanske ska prova något helt nytt. Hmm, jag får se...